• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CROWDFUNDING CAMPAIGNS, OPEN SOURCE AND COMMUNITIES The Relationships and Characteristics

Abstract
Abstract Uppsats/Examensarbete: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Kurs: MK1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 38 Antal ord: 20,133 Nyckelord: Crowdfunding, open source, communities, hackarkultur, teknomeritokrati, relation, kommunikation Syfte: Studiens syfte är att studera de sociotekniska relationerna mellan communities och crowdfunding-kampanjer med open source-produkter. Teori: Kärnan i teorin utgör teknomeritokratisk kultur samt hackarkultur. Teorier för datormedierad kommunikation, virtuella nätgemenskaper, social identitet och självbestämmande är basala för denna uppsats. Metod: Uppsatsen har en kvalitativ ansats och består av 13 semi-strukturerade personliga intervjuer. Material: Vetenskapliga artiklar, böcker och websidor har använts i denna uppsats för att underbygga delar av introduktionen, bakgrundskapitlet, teoriavsnittet och metodologin. Resultat: Gemensamma kännetecken. Resultaten visar bland annat att open source crowdfunding-supportrar mest sannolikt stödjer projekt som består av hårdvara. När projektanordnare väljer att utveckla sina produkter med open source-nätgemenskapen som målgrupp, förväntas produkten att också vara open source och bli finansierad via crowdfunding. Projektorganisatörerna var försiktiga med att inte verka alltför ”affärssamma”, då de menade på att community-medlemmarna inte uppskattar alltför penga-medvetna entreprenörer. Relation och påverkan. Nästan alla organisatörer visade på att de försökte engagera sig med communityn. Det var en ge-och-ta-relation, byggd på ömsesidighet och osjälviskhet. Organisatörerna lyssnade, svarade och ställde frågor, diskuterade och tog till sig feedback. I gengäld blev deras produkter finansierade, marknadsförda via word-of-mouth och förbättrade med hjälp av communityns framförda synpunkter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53985
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_53985_1.pdf (1.528Mb)
Date
2017-10-10
Author
Ilin, Patricia
Series/Report no.
C1013
Language
eng
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV