dc.contributor.author | Svantesson, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2017-10-10T05:28:09Z | |
dc.date.available | 2017-10-10T05:28:09Z | |
dc.date.issued | 2017-10-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53986 | |
dc.description.abstract | Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs:
Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs
universitet
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Vt 2017
Handledare: Johanna Arnesson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 37
Antal ord: 16 104
Nyckelord: Livsstilsmagasin, konsumtion, framingteori, innehållsanalys
Syfte: Att undersöka hur konsumtion framställs i svenska livsstilsmagasin med avseende på
hur mycket konsumtion behandlas, hur bilden av den ser ut och vilken roll den spelar i
magasinen.
Teori: Framing, teorier om livsstilsjournalistik och representation, Burkes poetiska kategorier
Metod: Kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys
Material: Sju svenska livsstilsmagasin publicerade under 2016 och 2017
Resultat: Mediebilden av konsumtion i magasinen präglas av variation och ambivalens, både
avseende utrymme, huruvida konsumtion behandlas som ett problem, och vilka
konsekvenserna är. För det undersökta materialet gäller att magasinen i stor utsträckning föreslår konsumtion som lösningen på många olika typer av problem, och att konsumtionens problem har sin lösning i konsumtion av andra varor. Individen
antyds kunna lösa en stor del av problemen genom individuella val, medan orsaken till
problemen ofta är ospecificerade. Konsumtion resulterar enligt mediebilden i positiva
känslor kopplade till lycka. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | C1014 | sv |
dc.title | MEDIERNAS RÄVSAX - en studie av bilden av konsumtion i några svenska livsstilsmagasin | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |