Show simple item record

dc.contributor.authorJadeskär, Mats
dc.contributor.authorLyckvi, Robert
dc.date.accessioned2017-10-26T12:32:03Z
dc.date.available2017-10-26T12:32:03Z
dc.date.issued2017-10-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54161
dc.descriptionSweden's municipalities and the county councils are facing a massive workload that is connected to change; the vision is that Sweden will in 2025 fully utilize the digital technology. The aim is to become the world leader in using and taking the advantage of digitalization that can be offer in e-health and administration. This work of change will have a profound effect on how the municipal administrations utilize digital technology. The idea is that digitization, including the introduction of welfare technology, will facilitate the employees and increase citizens' independence, more equal health, and create greater influence and participation in a democratic social life. We have done a qualitative study to get an understanding of the barriers that may be delaying the introduction of digital welfare technology in a medium-sized municipality in western Sweden. The results show that the administration must manage and continue with the three overall challenges: complexity, consensus and resources. As a result of the challenges identified, management has to create an overall vision for management and its operations in order to create manageable partialities, goals and sub-goals. Management must promote communication within and between activities, thus creating greater scope for utilizing and developing internal knowledge and creating consensus within the administration. Clear visions and increased knowledge along with decentralized mandates to the businesses can help them handle future challenges. This study has created a framework that contributes to analyzing complex changes and to a deeper understanding of the challenges that change work in many of Sweden's municipalities and county councils need to handle when digitizing their operations.sv
dc.description.abstractSveriges kommuner och landsting står inför ett massivt förändringsarbete, visionen är att Sverige år 2025 skall utnyttja välfärdsteknologin fullt ut och att Sverige återigen skall bli världsledande på att ta tillvara på de möjligheter som e-hälsa och digitaliseringen erbjuder. Detta förändringsarbete kommer att få långtgående effekter på hur de kommunala förvaltningarna utnyttjar den digitala tekniken. Tanken är att digitalisering inklusive införandet av välfärdsteknologi skall underlätta för de anställda och ge medborgarna större självständighet, en mera jämlik hälsa samt skapa ett större inflytande och delaktighet i ett demokratiskt samhällsliv. Vi har genomfört en kvalitativa studie för att kunna få en förståelse för de hinder som kan vara fördröjande vid införandet av digital välfärdsteknologi i en medelstor kommun i Västsverige. Resultatet visar att förvaltningen måste hantera och arbeta vidare med tre övergripande utmaningar: komplexitet, samförstånd och resurser. Följden av de funna utmaningarna är att förvaltningen måste skapa en övergripande vision för förvaltningen och dess verksamhetsgrenar för att kunna skapa hanterbara delvisioner, mål och delmål. Förvaltningen måste främja kommunikation inom och mellan verksamheter och således skapa större utrymme för att ta tillvara och utveckla sin interna kunskap och skapa ett samförstånd inom förvaltningen. Tydliga visioner, ökad kunskap tillsammans med decentraliserade mandat till verksamheterna kan hjälpa dem att hantera de framtida utmaningarna. Studien har skapat ett ramverk som bidrar till att kunna analysera en komplex förändring och skapa en djupare förståelse för de utmaningar som förändringsarbetet i många av Sveriges kommuner och landsting kan komma att behöva hantera när de skall digitalisera sin verksamhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2017:058sv
dc.subjectDigitaliseringsv
dc.subjectoffentlig förvaltningsv
dc.subjectkomplexitetsv
dc.subjectsamförståndsv
dc.subjectresursersv
dc.subjectförändringsledningsv
dc.titleUtmaningar i offentliga sektorns digitaliseringsarbete En empirisk studie av de utmaningar som kan försvåra en kommuns fortlöpande digitaliseringsv
dc.title.alternativeChallenges in the digitalization of the public sector An empirical study of challenges that can obstruct a municipality’s continuous digitalizationsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record