Hinder och incitament för reguljär containertrafik via inlandssjöfart
Sammanfattning
Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva vilka hinder och incitament det finns som
påverkar möjligheterna för att en etablerad containertrafik med inlandssjöfart ska kunna äga
rum i Sverige. Vi kommer dessutom att beskriva de åtgärder som krävs för att en förändring
ska kunna ske.
Metod: Deskriptiv studie med explorativa inslag.
Slutsats: Det främsta incitamentet för att bedriva reguljär containertrafik via inlandssjöfart är
av ekonomisk karaktär. Ett lägre transportpris är det huvudsakliga incitamentet för att
transportköpare ska betrakta inlandssjöfart som ett transportalternativ. Det här innebär även
att transportpriset kan ses som det största hindret för reguljär containertrafik på Göta älv.
Priset på transport kan förändras genom offentlig sektors påverkan i form av subventioner
och minskade avgifter samt kostnader. Incitament som transportköpare ser som stora fördelar
är att användning av inlandssjöfart kan ge positiva effekter på flexibilitet, kapacitet samt
påverka samhälle och miljö eftersom både utsläpp och trängsel skulle minska. Förutom ett för
högt transportpris finns andra hinder i form bristande hamnutrustning, regelverk, hamn -och
sjöfartsavgifter, prisskillnader mellan transportmedel samt befintlig parallell infrastruktur
inom Göta älvsområdet. De åtgärder som krävs för att öka godstransporter via inlandssjöfart
på Göta älv är främst på kort sikt subventionering och regeländringar från offentlig sektor.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2017-10-27Författare
Olsson, Filippa
Ronold, Emelie
Nyckelord
Inlandssjöfart, containergods, transportpris, intermodala transporter
Serie/rapportnr.
Logistik
16.17.21
Språk
swe