• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hinder och incitament för reguljär containertrafik via inlandssjöfart

Sammanfattning
Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva vilka hinder och incitament det finns som påverkar möjligheterna för att en etablerad containertrafik med inlandssjöfart ska kunna äga rum i Sverige. Vi kommer dessutom att beskriva de åtgärder som krävs för att en förändring ska kunna ske. Metod: Deskriptiv studie med explorativa inslag. Slutsats: Det främsta incitamentet för att bedriva reguljär containertrafik via inlandssjöfart är av ekonomisk karaktär. Ett lägre transportpris är det huvudsakliga incitamentet för att transportköpare ska betrakta inlandssjöfart som ett transportalternativ. Det här innebär även att transportpriset kan ses som det största hindret för reguljär containertrafik på Göta älv. Priset på transport kan förändras genom offentlig sektors påverkan i form av subventioner och minskade avgifter samt kostnader. Incitament som transportköpare ser som stora fördelar är att användning av inlandssjöfart kan ge positiva effekter på flexibilitet, kapacitet samt påverka samhälle och miljö eftersom både utsläpp och trängsel skulle minska. Förutom ett för högt transportpris finns andra hinder i form bristande hamnutrustning, regelverk, hamn -och sjöfartsavgifter, prisskillnader mellan transportmedel samt befintlig parallell infrastruktur inom Göta älvsområdet. De åtgärder som krävs för att öka godstransporter via inlandssjöfart på Göta älv är främst på kort sikt subventionering och regeländringar från offentlig sektor.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54166
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_54166_1.pdf (528.2Kb)
Datum
2017-10-27
Författare
Olsson, Filippa
Ronold, Emelie
Nyckelord
Inlandssjöfart, containergods, transportpris, intermodala transporter
Serie/rapportnr.
Logistik
16.17.21
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV