dc.contributor.author | Korpe Larsson, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2017-11-08T09:42:26Z | |
dc.date.available | 2017-11-08T09:42:26Z | |
dc.date.issued | 2017-11-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/54332 | |
dc.description.abstract | Studien undersöker lärares tillvägagångssätt vid betygssättningen av elevers kunskaper i matematik i årskurs 6. Syftet med studien är att undersöka lärares beskrivningar av sin betygssättning och synliggöra de uppfattningar som finns bland lärare som arbetar på samma skola. Utgångspunkten för studien grundar sig i att lärare kontinuerligt gör bedömningar av elevers kunskaper som sedan ligger till grund för betygssättningen och det betyg en elev tilldelas. Den empiri som samlats in baseras på en kvalitativ ansats där fem lärarintervjuer har gjorts med verksamma lärare på en skola. I studien är det lärares sociala praktik i form av betygssättningen som är det centrala där lärarna själva får komma till tals och beskriva sina bedömningserfarenheter. Studiens teoretiska ramar relateras till empiriska resultat om lärares olika tillvägagångssätt vid betygssättning och vilar även på forskares uppfattningar om kunskapsbedömning. Resultatet visar att de intervjuade lärarna utvecklar egna strategier där stöd främst söks i läromedels kapitelprov och de nationella proven. Att lärare främst baserar sin betygssättning på skriftliga provresultat bidrar till att eleverna inte får möjlighet att visa alla sina förmågor där vissa elever gynnas och andra missgynnas. Ytterligare en didaktisk konsekvens av att lärarna utvecklar egna strategier är att det bidrar till olikvärdiga betyg. | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT17-2930-019-L6XA1A | sv |
dc.subject | betygssättning, bedömning. strategier, tillvägagångssätt, lärare, betyg, matematik, likvärdighet, mellanstadiet | sv |
dc.title | Lärares betygssättningspraktik. En kvalitativ intervjustudie om lärares olika tillvägagångssätt vid betygssättning av elevers kunskaper i matematik på mellanstadiet. | sv |
dc.title.alternative | Teachers’ grading practices. A qualitative study of teachers varied approaches to grading students in mathematics in primary school. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |