dc.contributor.author | Larsson Hei, Emelie | |
dc.date.accessioned | 2017-11-08T09:48:10Z | |
dc.date.available | 2017-11-08T09:48:10Z | |
dc.date.issued | 2017-11-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/54333 | |
dc.description.abstract | Att fysisk aktivitet påverkar elevers skolprestationer, koncentrationsförmåga och grupptillhörighet har forskning till viss del bevisat. Genom ett utökande av idrottsundervisning förbättras elevers resultat i teoretiska ämnen. Nedanstående studies syfte är att få fram ett resultat om hur personer inom skolverksamheten uppfattar att elevers arbete i klassrummet påverkas av idrott och hälsa. Genom undersökningen vill jag få svar på följande frågeställning: • Hur uppfattar personer inom skolverksamheten att idrott och hälsa påverkar elevers arbete i klassrummet? Tillvägagångssättet för insamling av material för studien blev kvalitativa intervjuer med användande av både enskilda intervjuer samt fokusgrupper. Empirin samlades in på två skolor inom västra Sverige med olika socioekonomiska förutsättningar, för att få en god validitet på undersökningen. Efter insamlingen skedde en tematisk analys genom avkodning av transkribering vilket ledde till kvalificering av olika teman. Studien tar ett teoretiskt avstamp i Bunkefloprojektets resultat och bidrar till dess forskning genom insamling av uppfattningar från respondenter inom skolverksamheten. Studiens resultat och dess slutsats visar att majoriteten av respondenter inom skolverksamheten uppfattar att idrott och hälsa påverkar elevers arbete i klassrummet. Detta genom att idrottsundervisningen förbättrar elevers koncentrationsförmåga, skolprestationer, grupptillhörighet och har en stressnedsättande funktion. Däremot ställer sig respondenter från en skola kritisk till ett utökande av idrott och hälsa, medan respondenter från andra skolan tror att det är fullt genomförbart. Vidare tror inte heller respondenterna att ämnets tid kan utökas och studien ger därmed didaktiska konsekvenser med att då bör eleverna få möjlighet till ett utövande av fysisk aktivitet någon annanstans inom skolans ram. | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT17-2930-022-L6XA1A | sv |
dc.subject | Fysisk aktivitet, idrott och hälsa, uppfattning, koncentrationsförmåga | sv |
dc.title | Hur påverkar idrott och hälsa elever arbete i klassrummet? En kvalitativ undersökning för att studera personer inom skolverksamhetens uppfattning om idrott och hälsas påverkan. | sv |
dc.title.alternative | How does physical education affect pupils’ work in the classroom? A qualitative research to study people from the school sectors opinion about how physical education influence. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |