Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Christina
dc.date.accessioned2017-11-08T10:42:49Z
dc.date.available2017-11-08T10:42:49Z
dc.date.issued2017-11-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54344
dc.description.abstractStudien syftar till att klarlägga det skolpolitiska arbete som nu utförs för att hantera de försämrade skolresultaten. Med utgångspunkt i en beskrivning och analys av kunskapsresultaten går studien vidare i möjliga påverkande faktorer för att landa i åtgärder för att höja resultaten. Studien undersöker även Göteborgs kommun för att illustrera en konkret kommunal situation. De tre frågeställningar som styr studien är: Hur har de nationella kunskapsresultaten utvecklats över tid i den svenska skolan? Vilka kan vara de mest påverkande faktorerna för kunskapsresultaten på individ-, organisations-, och systemnivå? Vilka åtgärder behövs för att förbättra kunskapsresultaten på individ-, organisations- och systemnivå? Skolan i Sverige har ett uppdrag att utbildningen ska vara likvärdig. Det ska inte spela någon roll vilken bakgrund eleven har, vilket kön den har eller vilka förutsättningar eleven har i sitt liv. I skolan ska alla elever ha samma möjlighet till utveckling av kunskap och sig själva som blivande medlemmar i vårt demokratiska samhälle och som medborgare i världen (SOU 2017:35, s. 85). Ser man på PISA-undersökningen från 2012 i förhållande till PISA 2015 så visar den senaste undersökningen på en uppåtgående trend kring dess tre ämnesområden, vilket indikerar att skolan har gjort någon form av satsning för att öka dessa resultat från de låga resultat som rådde (Skolverket, 2015. Skolverket, 2016). Däremot visar samma PISA-rapporter att vissa grupper inte nås av samma likvärdiga utbildning vilket bidrar till att kunskapsklyftorna ökat. De som har svaga resultat är även de som blir hårdast drabbade av en icke likvärdig skola (Göteborgsposten, 2017). Jag kommer utgå från både forskning samt politikers och relevanta aktörers uppfattningar kring de faktorer som kan påverka resultaten i skolan. I mitt resultat kommer jag att behandla och analysera data som är i form av relevant statistik, forskningsrapporter, politiska dokument samt analyser gjorda av experter inom området.sv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-028-L6XA1Asv
dc.subjectSkolreform, kunskapsresultat, skolsystemförändringar, åtgärder, påverkande faktorer, skolutveckling, likvärdighet, kunskapsklyftor, svenska skolan, Göteborgs kommun. Large-Scale Reform, Capacity Building, School System Reform, School System Improvementsv
dc.titleKunskapsresultaten i den svenska skolan - med tillämpning på Göteborgs kommun.sv
dc.title.alternativeThe knowledge results of the Swedish school - with application on Gothenburg peninsula.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record