• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undervisning för hållbar utveckling – En studie av Fk-3 lärares bedömning av de egna kunskaperna och synen på undervisning för hållbar utveckling

Education for Sustainable Development – A study of Fk-3 teachers self assessment of knowledge and their view on education for sustainable development

Abstract
Mellan 2005-2014 pågick FN:s dekad med fokus på undervisning för hållbar utveckling. I och med detta förändrades läroplanen i Sverige till att inkludera hållbar utveckling som en övergripande del i all undervisning. Studier under dessa år har visat att det råder en förvirring bland lärare kring vad begreppet innebär samt hur man bör undervisa för hållbar utveckling. Studierna visar att undervisning för hållbar utveckling bör påbörjas i tidig ålder för att eleverna ska kunna bygga värderingar kring ämnet. Denna studie undersöker vad som hänt lärarna efter dekaden. Syftet är att undersöka hur Fk-3 lärare bedömer sina kunskaper och sitt engagemang kring undervisning för hållbar utveckling och hur inkluderingen av ämnet ser ut. Målet är även att få en bild av lärares uppfattning av begreppet. Undersökningen har genomförts med hjälp av en webbenkät som skickats ut till lärarna via mejl. Resultatet har analyserats utifrån tre fokus. Resultatanalysens första fokus har granskat frågan ”vad är hållbar utveckling för dig”. Analysens andra fokus har undersökt kunskaper, engagemang, tid och stöd. Slutligen har implementeringen av hållbar utveckling i undervisningen analyserats. Denna analys har sedan jämförts med tidigare studier på området. Resultaten visar att lärarnas skriftliga tolkning av begreppet än idag kan delas in i flera olika beskrivningskategorier, vilket tyder på en otydlighet kring begreppet hållbar utveckling. Lärarna bedömer sina kunskaper och sitt engagemang högt, men stöd från skolledning/rektor och tidsutrymmet är lågt. Vidare tyder resultatet på att hållbar utveckling inte implementeras på det sätt det bör och därmed inte inkluderas i all undervisning. Ytterligare studier förespråkas för att se hur undervisningen ser ut i realiteten. Studien rekommenderar ett förtydligande av begreppet i styrdokument och fortbildning för lärarna för att ytterligare inkludera ämnet som en övergripande del i all undervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54368
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54368_1.pdf (1.048Mb)
Date
2017-11-09
Author
Ignberg, Kajsa
Keywords
hållbar utveckling, Fk-3 lärare, begreppssyn, undervisning, kunskapsbedömning, engagemang, tid, stöd, ämnesintegrering, implementering
Series/Report no.
VT17-2930-026-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV