• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrar

Gender awareness in school - reality or utopia? A study of teachers´ experiences of practice gender in lower primary school

Abstract
Jämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar attribut för kvinnan och mannen. Dessa strukturer existerar även i skolans värld. Syftet med denna studie är att synliggöra lärares erfarenhet av genusarbete i skolan. Lärares resonemang kring begreppet genus och dess betydelse för lärarprofessionen kommer diskuteras och ifrågasättas genom forskningsmetoden kvalitativ intervju med fem lågstadielärare. Studiens empiri kommer att analyseras gentemot genusteoretiska ramverk samt diskuteras mot tidigare forskning i ämnet. Denna undersökning resulterar likt tidigare forskning i att lärare besitter en stor påverkan i elevers skapande av kön. Trots att skolans styrdokument antyder att skolan aktivt ska motverka traditionella könsmönster beskriver lärarna i intervjuerna att ett genusarbete i skolan är en intressefråga hos lärarna. Resultatet visar även att lärarnas syn på kön och genus inte bara är en samhällsstruktur utan i skolans värld en del av ett värdegrundsarbete. De säger att lärarutbildningen måste erbjuda mer utbildning i området för att samtliga lärare ska kunna besitta en kunskap och medvetenhet för att vidare kunna praktisera en genuspedagogik i klassrummet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54378
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54378_1.pdf (379.0Kb)
Date
2017-11-10
Author
Olander, Fanny
Keywords
genus, skola, lärare, genusmedvetenhet, genuspraktik, genuspedagogik, lågstadiet
Series/Report no.
VT17-2930-041-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV