Visa enkel post

dc.contributor.authorHenning, Martin
dc.date.accessioned2017-11-13T13:22:03Z
dc.date.available2017-11-13T13:22:03Z
dc.date.issued2017-11-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54400
dc.description.abstractSyftet med detta arbete är att undersöka konsekvenserna för undervisningens praktiska didaktik av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk. Bakgrunden är den förskjutning mot undervisning på engelska som skett i Sverige och många andra europeiska länder. I arbetet sammanfattas en del av den litteratur som behandlar utvecklingen mot Engelska som lingua franca (ELF) inom högskolan, och en koppling görs till de tänkbara didaktiska konsekvenserna av denna utveckling. Intervjuer har genomförts med två erfarna lärare, för att få en bild av deras bild av omställningens följder. Samtidigt som det är väldokumenterat att flexibiliteten och spontaniteten blir mindre och känsligheten i språket lägre vid byte av undervisningsspråk till ett andraspråk, behövs mer interaktion mellan lärare och studenter för att etablera samförstånd i undervisning på engelska. Det står klart att utmaningarna att åstadkomma detta är större på ett andraspråk. Ett sätt mildra denna motsättning, är att använda fler språkliga och didaktiska ”kompensatoriska strategier”. I arbetet diskuteras några av dessa, med slutsatsen att en större medvetenhet hos lärarna om de didaktiska villkoren för undervisning ”på engelska som lingua franca” kan göra stor positiv skillnad i konkreta undervisningssituationer.sv
dc.format.extent16 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande.sv
dc.relation.ispartofseriesHögskolepedagogisk skriftseriesv
dc.relation.ispartofseries2017:02sv
dc.subjectengelska som lingua francasv
dc.subjectundervisningsspråksv
dc.subjectspråkkompensatoriska strategiersv
dc.title”Vi är nog inte så mycket sämre nu längre”. Didaktiska konsekvenser av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk.sv
dc.typeTextsv
dc.type.sveparticle, other scientificsv
dc.contributor.organizationEnheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).sv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post