Show simple item record

dc.contributor.authorItäkylä, Riitta
dc.date.accessioned2017-12-06T12:27:02Z
dc.date.available2017-12-06T12:27:02Z
dc.date.issued2017-12-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54583
dc.description.abstractSkolans samhälleliga uppdrag och värdegrund beskrivs i såväl internationella som nationella styrdokument som intimt förknippade med demokrati och mänskliga rättigheter. Eftersom demokratin i sig är ett värdeladdat begrepp så är inte heller den demokratisyn som styrdokument implicit uttrycker neutral utan formuleras utifrån vissa maktpolitiska samt liberal-kommunitaristiska perspektiv på demokratin, samhället och utbildning. Detta perspektiv står i skarp kontrast till andra demokratimodeller och tanken om aktivt medborgarskap samt John Deweys teori om utbildning som social och kommunikativ tillvaro. Enligt den liberal-kommunitaristiska demokratisynen har utbildning dessutom ett tydligt instrumentellt värde, till skillnad från alternativa demokratimodeller. Denna samhällsform, som speglas i aktuella läroplaner, utgör även en dold läroplan för filosofiklassrummet där frågor om ställningstagande och lärarens neutralitet ständigt är relevanta. Liberalkommunitaristiska formuleringar ger ett intryck av neutralitet och allsidighet men riskerar att förbise den sociala kontexten i vilken filosofiundervisning sker. Implikationer av detta belysas av en jämförelse mellan läroplanens formella syn på demokrati och den syn som förespråkas av teoretiker inom pedagogik och filosofididaktik.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectdemokratimodellsv
dc.subjectutbildningsv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.subjectskolväsendetsv
dc.subjectJohn Deweysv
dc.subjectfilosofiundervisningsv
dc.subjectfilosofiläraresv
dc.subjectneutralitetsv
dc.subjectställningstagandesv
dc.subjectfilosofididaktiksv
dc.titleUtbildning i demokratins syfte - implikationer och problematik för filosofiundervisningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record