dc.contributor.author | Johansson, Linnéa | |
dc.date.accessioned | 2017-12-13T15:04:26Z | |
dc.date.available | 2017-12-13T15:04:26Z | |
dc.date.issued | 2017-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/54682 | |
dc.description.abstract | Sveriges skolelever är mer stillasittande än någonsin tidigare - mest i Norden. Samtidigt visar forskning hur daglig fysisk aktivitet påverkar barn positivt på flera olika plan, där skolprestationer är ett område. Fysisk aktivitet förbättrar elevers koncentration, minne, grupptillhörighet, självförtroende samt resultat i skolämnen. Trots att det här är känt saknas forskning om hur lärare ute i verksamheten arbetar med att främja daglig fysisk aktivitet, som läroplanen för förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet (2016) menar att skolan ska sträva efter att erbjuda. Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1-6 upplever elevers möjligheter till fysisk aktivitet under hela skoldagen. För att fånga lärares upplevelser har jag utgått från en kvalitativ forskningsmetod, och samlat in data genom sex semistrukturerade intervjuer med lärare från olika skolor i en kommun. Empirin har analyserats utifrån en tematisk empirisk baserad analys, där kategorier och teman skapats efter noggrann läsning av intervjutranskripten. Det huvudsakliga resultatet visar att lärare upplever att daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen i nuläget inte sker. Det ligger ansvar hos varje enskild lärare att erbjuda elever fysisk aktivitet. Lärarna upplever att det krävs stöd från kollegor och ledning där man tillsammans arbetar för att kunna erbjuda eleverna daglig fysisk aktivitet under hela skoldagen. Utifrån studiens resultat, och till följd av att ha fångat lärares upplevelser kring elevers möjligheter till daglig fysisk aktivitet, blir konsekvenserna att arbetet med utökad fysisk aktivitet som en naturlig del av skoldagen kan förverkligas, förbättras och utvecklas då tydliga idéer kring vad lärare och rektorer kan göra i skolverksamheten framkommit av intervjuerna. | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT17-2930-014-L6XA1A | sv |
dc.subject | Fysisk aktivitet, hela skoldagen, upplevelser, läroplan | sv |
dc.title | Lärares upplevelser av elevers möjligheter till daglig fysisk aktivitet | sv |
dc.title.alternative | Teachers’ experiences of pupils’ opportunities for daily physical activity | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |