Show simple item record

dc.contributor.authorKaspersson, Adam
dc.date.accessioned2017-12-18T08:55:10Z
dc.date.available2017-12-18T08:55:10Z
dc.date.issued2017-12-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54720
dc.description.abstractSyftet med den här studien att ta reda på hur lärare ser på digitala läromedel och läroböcker i ämnet matematik. En kvalitativ intervjuguide valdes som metod där sex olika lärare intervjuades. Respondenterna fick besvara frågor om hur undervisningen kan utvecklas med hjälp av digitala läromedel eller läroböcker, hur läroböcker eller digitala läromedel kan stötta elever med matematiska svårigheter och om lärarna undervisar på det sättet som de vill eller inte. Resultaten analyseras i form av en tematisk analys, där resultatet visar att det råder delade meningar bland respondenterna huruvida digitala läromedel eller läroböcker är det optimala sättet att lära ut matematik på. Vidare skildras resultaten utifrån ett sociokulturellt perspektiv samt via ramverktyget TPACK. Anmärkningsvärt i den här studien är att det finns enorma skillnader i hur lärarna anser att en matematikundervisning ska se ut. Självständigt arbete, läroboksfria lektioner och en undervisning med laborativa material benämns under resultatdelen. Den här studien bidrar till att visa hur pedagoger kan använda läroböcker och digitala läromedel i undervisningen, vilka konsekvenser som användandet av digitala läromedel eller läroböcker medför i skolan samt hur läroböcker eller digitala läromedel kan fungera som ett stöttningsverktyg för eleverna.sv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-018-L6XA1Asv
dc.subjectLäromedel, lärobok, digitala läromedel, IKT, lärare, synsätt, attitydsv
dc.titleDigitalt eller inte? En kvalitativ jämförelse av lärares syn på digitala läromedel och läroböcker i matematiksv
dc.title.alternativeDigital or not? A qualitative comparison of teachers’ attitude towards digital study materials and textbooks in mathematics.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record