• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suffering

Sammanfattning
"Suffering är en föreställning som undersöker vår tids lidande och bilder av lidande. I diagnosernas och medicineringarnas tidevarv ses lidande sällan som en naturlig del av livet. Ändå lider vi. Vånda och sårbarhet genomsyrar vår vardag, i det lilla perspektivet och i det stora. I varje lidande ryms en större berättelse. Samtidigt sprids bilder av människors lidande dagligen. Andra människors nöd har blivit till vardagsmat. Vad händer med oss när vi betraktar andra människors smärta? Hur kan vi hantera alla dessa bilder utan att förlora vår medmänsklighet? och utan att befästa polariserande föreställningar om ”vi och dom”? Scenkonstprojektet Suffering utforskar och gestaltar lidande och bilder av lidande med lekfullhet och allvar, med hjälp av rörelse, ord och bild. Projektet kartlägger, diagnosticerar och hemsöker såväl individ som samhällskropp, och undersöker gränser, ansvar och avstånd. Projektet genomförs av Alkemisterna, i samarbete med Studio Matejka (Grotowski Institutet) i Polen, och Scenkonst Gerlesborg. Medverkande Regi: Cecilia Lagerström Aktörer: Helena Kågemark, Mertcan Semerci och Michael Norlind Scenograf: Johan Rödström Författare: Malin Lindroth"
Beskrivning av projektet
Se bifogad pdf
Benämmning och beskrivning av återgivna delverk
1) Att mötas på golvet; skapande fas, 2) Konstruktionsfas, 3) Repetitionsfas, 4) Överlämnande dialog; speltillfällen, 5) Fullbordan. Detta har vi ännu inte kommit till.
Typ av arbete
Scenkonstverk
Offentliggjord i
Maj 2017 Atalante, Göteborg
Länk till verkets webbplats
www.atalante.org
Övrig beskrivning
Samklang med det levande. Ett sådant påstående kan ju också tyckas abstrakt eller rentav vagt. Men, ju mer vi arbetar med det vi kan benämna 'närvaron i rummet' förstår vi att samklang är någonting konkret och någonting fullt möjligt som inte behöver vara en slump. När vi upplever att det sceniska verkligen fungerar så upplever vi det som organiskt och levande. Visst kan vi säga att det levande uppstår, att det inte är någonting som vi kan bestämma över men det jag menar att vi kan, är att skapa förutsättningar för att det levande skall uppstå. Det är just detta som det sceniska hantverket handlar om. När vi lyckas uppstår en lyster i hela rummet. Det uppstår inte om inte hela rummet är med på noterna. Kanske även dessa rader förtydligar det känsliga i hantverket (som jag talade om här ovan) och ökar förståelsen för varför det är av avgörande betydelse vad vi som scenaktörer lyckas uppbringa för närvarograd och - att stycket står och faller med denna.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/54743
Samlingar
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works from Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga arbeten från Konstnärliga fakulteten
Fil(er)
gupea_2077_54743_2.pdf (180.2Kb)
Datum
2017
Upphovsman
Norlind, Michael
Nyckelord
Precision
vakenhet
exakthet
lyhördhet
närvaro
Publikationstyp
artistic work
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV