Visa enkel post

dc.contributor.authorGustafsson, Zandra
dc.contributor.authorLidén, Carolina
dc.date.accessioned2006-06-28T07:19:12Z
dc.date.available2006-06-28T07:19:12Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/547
dc.description.abstractAbstract Institution: Litteraturvetenskapliga Institutionen Författare: Carolina Lidén och Zandra Gustafsson Titel: Skolbibliotek ger ökad läslust? __________________________________________________________________ Bakgrund Som blivande pedagoger förstår vi att det är viktigt att tidigt skapa läslust och lust att lära, hos eleverna. Vi anser att det är viktigt att eleverna får vistas i miljöer med mycket böcker, för att de ska få möjligheten att uppleva litteraturen som en naturlig del av livet. Med tanke på att eleverna vistas i skolan stor del av sin uppväxt, anser vi att skolor bör ha tillgång till väl fungerande bibliotek, där eleverna kan få hjälp av en skolbibliotekarie. Då inte alla elever har föräldrar som förebilder vad gäller läsning, och som inte heller stimulerar och uppmuntrar barnen till läsning, är det viktigt att pedagoger och skolbibliotekarie lyckas skapa läslust hos eleverna. Om läslusten väcks bidrar detta förmodligen till att eleverna blir goda läsare och får större möjlighet att tillägna sig kunskaper i skolans alla ämnen. En faktor som vi tror har betydelse för elevernas läsutveckling är tillgången till ett väl fungerande skolbibliotek. I vårt arbete avser vi att göra en jämförande sambandsstudie med 96 elever i åldrarna 9-10 år. Hälften av eleverna går i en skola med ett väl fungerande skolbibliotek, medan den andra skolan saknar ett skolbibliotek. Syfte och frågeställningar Syftet med examensarbetet är att undersöka om väl fungerande skolbibliotek skapar läslust och lust att lära, hos elever i åldrarna 9-10 år. Frågorna vi ställer oss är: • Kan ett väl fungerande skolbibliotek skapa läslust och lust att lära, hos eleverna? • Vilka ytterligare faktorer är viktiga för att väcka läslust hos eleverna? Metod och material Vi har valt att använda metoderna: kvantitativ jämförande sambandsstudie samt deltagande observation. Vi har även haft samtal med pedagogerna i de respektive klasserna i samband med enkätundersökningen. Vårt empiriska material har vi inhämtat i form av enkätundersökning, egna anteckningar från samtal samt från observationer. Resultat Vår undersökningsgrupp består av 96 informanter i åldrarna 9-10 år. Den hypotes vi ställt oss, dvs. att väl fungerande skolbibliotek skapar läslust, kan vi genom vår egen undersökningsdel varken falsifiera eller verifiera. Någonting som vi i undersökningen kan observera är att, eleverna på skolan som har ett skolbibliotek och arbetar på ett undersökande sätt, dvs. att eleverna läser sig till kunskaper i faktaböcker som de själva inhämtat från skolbiblioteket, har en något bättre läsförståelse. Detta observerade vi genom att eleverna ställde färre frågor angående enkäten, tog kortare tid på sig att fylla i enkäten, samt att svaren var generellt utförligare skrivna, i jämförelse med eleverna i skolan utan skolbibliotek. Vi kan också se att eleverna, i skolan med skolbibliotek, i större omfattning kan svara på frågan om de har någon favoritbok och på frågan om de kan tipsa oss om någon bra bok. Detta ser vi som ett tecken på läslust, men huruvida skolbiblioteket har någon inverkan till läslusten kan vi inte urskilja. Däremot kan vi genom litteraturbakgrunden se att väl fungerande skolbibliotek kan skapa lust att lära och läsa, hos eleverna. Nyckelord: Läslust, läsutveckling, skolbibliotek, läsmiljö och livslångt lärande.eng
dc.format.extent430277 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1080-01eng
dc.subjectlivslångt lärandeeng
dc.subjectläsmiljöeng
dc.subjectLäslusteng
dc.subjectläsutvecklingeng
dc.subjectskolbibliotekeng
dc.titleSkolbibliotek ger ökad läslust?eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post