Visa enkel post

dc.contributor.authorÄnghede, Sandra
dc.date.accessioned2018-01-10T10:39:53Z
dc.date.available2018-01-10T10:39:53Z
dc.date.issued2018-01-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/54909
dc.description.abstractDenna studie lyfter fram fem lärares åsikter om läromedel i dagens engelskundervisning. Observation under VFU har påvisat att lärare tänker annorlunda i sitt användande av material inom engelskundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka och få exempel på hur verksamma lärare resonerar, kring val av läromedel i sin engelskundervisning för de yngre eleverna. Mer specifikt är syftet att undersöka lärarnas val mellan fristående material och en lärobok, med fokus på hur lärare uppfattar de två olika kategorierna av läromedel i engelskundervisningen. Läromedel i denna studie hänvisar till en kategori uppdelning mellan en lärobok och fristående material. Med fristående material menas alla övriga material som används i elevernas undervisning, som inte är kopplade till en lärobok. Studien har genomförts genom kvalitativ metod med strukturerade intervjuer, intervjuer som spelades in på en digital enhet för att sedan transkriberas noggrant. Analyseringen av respondenternas material har efter detta utvärderats ur ett språkdidaktiskt perspektiv. Både genom urskiljning av en meningsfull undervisning, samt fokusering på vad som är eftersträvansvärt i ett språkklassrum. Resultatet har även analyserats med hjälp av tidigare forskning om läromedel inom engelskundervisning. Slutsatsen som framgick av denna studie påvisar att de fem medverkande lärarna främst väljer läromedel efter trygghet, tidsaspekten samt elevernas motivation. Lärarnas syn på de olika läromedlen varierar, men de flesta menar att en lärobok underlättar genom dess färdig planerade koncept, däremot brister den i att inte alltid vara elevnära. Fristående material associerar lärarna med kreativ och motiverande undervisning för eleverna. Nackdelen är dock den tid som lärarna behöver sätta åt sidan för att skapa materialet.sv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-051sv
dc.subjectEFL, ELT, TEYL, coursebook, standalone material, collegial learning, EFL: English as a foreign language. ELT: English language teaching. TEYL: Teaching English to young learners.sv
dc.titleFristående material eller traditionell lärobok? En studie om orsaker bakom lärares val av läromedel i engelskundervisningen för yngre eleversv
dc.title.alternativeThe choice between a coursebook or standalone material - A study about the criteria behind teachers choice of their study materials when teaching English to young learners.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post