• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dans som kommunikation. En kvalitativ studie om meningsskapande rörelser

Communication through dance – a qualitative study about meaning-making movements

Abstract
I läroplanen för grundskolan som infördes 2011 uppmärksammas det att elevers förmåga att kommunicera är viktig att utveckla. Syftet med studien är att undersöka hur elevers förmåga att kommunicera genom dans kan fördjupas. Vidare undersöks hur dans kommunicerar samt vilka förmågor som elever kan utveckla genom dans. Frågeställningarna lyder: vad säger erfarna danslärare om hur dans kommunicerar, hur bör undervisningen utformas för att hjälpa elever att utveckla förmågan att kommunicera genom dans samt hur kan förmågor som erhålls genom dans tillämpas i andra situationer? För att besvara syftet har sex semistrukturerade intervjuer genomförts där erfarna danslärare berättat om sina erfarenheter av dans som medel för kommunikation. Empirin från intervjuerna har sammanställts och analyserats i relation till tidigare forskning och teori. Resultatet visar att dans kommunicerar med både expressiva och stiliserade rörelser. Hur dansen tolkas är till stor del beroende av åskådarens förförståelse och den kontext dansen verkar i. I resultatet framkommer tre teman som är centrala för hur undervisningen ska genomföras för att gynna eleverna. Det första temat är trygga elever. Temat belyser vikten av att eleverna känner trygghet i lektionens inramning. Det andra temat är lärarens roll. Temat uppmärksammar att läraren är ansvarig för att planera och leda lektionen. Det tredje temat är delaktighet. Temat visar att eleverna ska vara medskapande i undervisningen för att gynnas av den. Förmågor som fördjupas genom användandet av dans delas in i tre kategorier. Kroppslig medvetenhet handlar om medvetenhet kring den egna kroppen. Kroppslig närvaro innebär en medvetenhet för hur kroppen beter sig i olika situationer. Kroppslig kommunikation åsyftar att dans uppmuntrar till ordlös kommunikation och samarbete. En förhoppning med studien är att lärare som vill implementera dans som kommunikativ resurs i sin undervisning kan inspireras av det framkomna resultatet när de planerar sin undervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54922
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54922_1.pdf (981.8Kb)
Date
2018-01-11
Author
Bergman, Lisa
Keywords
Dans, kommunikation, rörelse, undervisning, lärare
Series/Report no.
VT17-2930-009-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV