• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En nyskriven barnboks hemligheter

Sammanfattning
Bakgrund Som lärare för de yngre åldrarna anser jag det vara min plikt att veta så mycket som möjligt om barnlitteratur och det viktigaste uppdrag jag har är att på så många vis som möjligt stimulera barns läslust. Jag vill med denna undersökning få fram ett exempel på hur en bra bok för åldrarna 6-9 år kan se ut för att locka barn till läsning. Syfte och frågeformulering Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vad som kan karaktärisera en bra barnbok samt att undersöka om det är möjligt att skriva en ny bok i samspel med 15 barn i åldrarna 6-9 år. Mina frågor är: Hur skriver man en bra barnbok i samspel med barn i åldrarna 6-9 år? Vad anser barn i åldrarna 6-9 år om min bok? Innehållet? Formen? Hur karaktäriserar tre författare, en förläggare samt chefen för svenska barnboksinstitutet en bra barnbok för dessa åldrar? Metod I undersökningen ingår intervjuer via mail med tre författare, en bokförläggare samt chefen för Svenska barnboksinstitutet om vad som karaktäriserar en bra barnbok. Vidare har 15 barn i åldrarna 6-9 år deltagit i kvalitativa samtalsintervjuer baserade på en nyskriven barnbok. Boken lästes högt för barnen och därefter fick de berätta vad de tyckte om den. Utifrån barnens svar om dels innehållet, dels formen på boken, har boken bearbetats och skrivits om varvid barnen återigen fått ta del av den och uttrycka sina åsikter om huruvida den blivit bättre eller sämre sedan sist. Resultat Enligt undersökningen karaktäriseras en bra barnbok som en bok med ett enkelt men inte för barnsligt språk. En bra bok kan handla om vad som helst och om allt som hör livet till och det är en fördel om läsaren på något vis kan känna igen sig. Bilderna i en bok skall helst vara i färg och passa till texten. En bra bok får gärna vara spännande och mystisk och handla om barn och/eller djur. Undersökningen resulterade i kapitelboken Frans-Michaels hemlighet som handlar om hur Frans-Michael, 9 år, får en väldigt speciell bok av Herr Muffelbuffeltuff: en underlig grävling med portfölj och slips. Boken kan klassas inom genren fantasy och är till för barn i åldrarna 6-9 år. Nyckelord Barnbok, författare, samspel, fantasy och läslust.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/549
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-1080-003.pdf (466.2Kb)
Datum
2006
Författare
Olsson, Maria
Nyckelord
samspel
läslust
fantasy
barnbok
författare
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1080-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV