Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer
Abstract
Abstract
Examensarbete, C-uppsats, för litteraturvetenskapliga institutionen, Göteborgs
Universitet, rapportnummer VT 06-1080-004
Författare: Nina Johansson och Mia Lundström
Handledare: Maj Asplund Carlsson
Examinator: Staffan Thorson
Titel: Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer
Bakgrund: För att skapa läslust hos barnen, utveckla språket och att de får ett intresse för
litteratur är viktigt. Det är också viktigt att man som pedagog tar vara på barnens intressen,
använder sig av litteratur som barnen känner igen sig i.
Syfte: Syftet med den här studien är att få kunskap om hur man som pedagog kan använda sig
av barnlitteraturen i förskolan och om förskolans profil påverkar arbetet kring barnlitteraturen.
Metod: Sex kvalitativa intervjuer har genomförts med pedagoger, verksamma i förskolan.
Intervjuerna har sedan analyserats för att få en djupare förståelse för hur pedagogerna tänker
kring barnlitteratur och hur de bearbetar den. Observation av miljön har genomförts för att få
en större överblick över barnlitteraturen på förskolan.
Resultat: I resultatet av vår studie kan vi se att pedagogerna uppfattar att barnlitteraturen är
viktig för barnens lärande. Vidare har vi kommit fram till att det är betydelsefullt att skapa en
medveten miljö där alla barn får möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga, fantasi och
kreativitet. För att uppnå detta bör pedagogen variera arbetssättet kring barnlitteraturen. I vår
studie har vi kommit fram till att det ligger mer i pedagogernas intresse än förskolans profil
hur arbetet med barnlitteratur sker. Vi anser att två av de förskolor vi besökt tar till vara på
lärandet genom att variera sitt arbete med barnlitteratur. De läser vid olika tidpunkter, läser på
olika sätt och bearbetar barnlitteraturen.
Nyckelord: Barnlitteratur, pedagog, förskola, variation, medvetenhet, miljön
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Lundström, Mia
Johansson, Nina
Keywords
Barnlitteratur
miljön
medvetenhet
variation
förskola
pedagog
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1080-03
Language
swe