• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer

Sammanfattning
Abstract Examensarbete, C-uppsats, för litteraturvetenskapliga institutionen, Göteborgs Universitet, rapportnummer VT 06-1080-004 Författare: Nina Johansson och Mia Lundström Handledare: Maj Asplund Carlsson Examinator: Staffan Thorson Titel: Barnlitteraturens roll i förskolan – en fallstudie av tre skilda miljöer Bakgrund: För att skapa läslust hos barnen, utveckla språket och att de får ett intresse för litteratur är viktigt. Det är också viktigt att man som pedagog tar vara på barnens intressen, använder sig av litteratur som barnen känner igen sig i. Syfte: Syftet med den här studien är att få kunskap om hur man som pedagog kan använda sig av barnlitteraturen i förskolan och om förskolans profil påverkar arbetet kring barnlitteraturen. Metod: Sex kvalitativa intervjuer har genomförts med pedagoger, verksamma i förskolan. Intervjuerna har sedan analyserats för att få en djupare förståelse för hur pedagogerna tänker kring barnlitteratur och hur de bearbetar den. Observation av miljön har genomförts för att få en större överblick över barnlitteraturen på förskolan. Resultat: I resultatet av vår studie kan vi se att pedagogerna uppfattar att barnlitteraturen är viktig för barnens lärande. Vidare har vi kommit fram till att det är betydelsefullt att skapa en medveten miljö där alla barn får möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga, fantasi och kreativitet. För att uppnå detta bör pedagogen variera arbetssättet kring barnlitteraturen. I vår studie har vi kommit fram till att det ligger mer i pedagogernas intresse än förskolans profil hur arbetet med barnlitteratur sker. Vi anser att två av de förskolor vi besökt tar till vara på lärandet genom att variera sitt arbete med barnlitteratur. De läser vid olika tidpunkter, läser på olika sätt och bearbetar barnlitteraturen. Nyckelord: Barnlitteratur, pedagog, förskola, variation, medvetenhet, miljön
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/550
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-1080-04.pdf (161.9Kb)
Datum
2006
Författare
Lundström, Mia
Johansson, Nina
Nyckelord
Barnlitteratur
miljön
medvetenhet
variation
förskola
pedagog
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1080-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV