Show simple item record

dc.contributor.authorEjeby, Kajsa
dc.contributor.authorKlashed, Kajsa
dc.date.accessioned2018-01-25T14:44:31Z
dc.date.available2018-01-25T14:44:31Z
dc.date.issued2018-01-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55072
dc.description.abstractBristande kompetens och för höga krav har lyfts från nyutexaminerade sjuksköterskor de senaste åren. Det har talats om sjuksköterskeutbildningar som inte fullt ut förbereder studenterna för yrkesvärlden de är på väg in i och att många lämnar yrket inom en treårsperiod. Transitionen från student till yrkesverksam sjuksköterska är väl beforskad i form av såväl empiriska studier som litteraturöversikter. Föreliggande litteraturöversikt syftar till att specifikt belysa erfarenheter under transitionen från sjuksköterskestudent till legitimerad sjuksköterska verksam på en akutvårdsavdelning. Resultatet baseras på vetenskapliga artiklar: åtta med kvalitativ och två med kvantitativ metod. Artiklarnas resultat sammanfattades och kategoriserades in i tre teman. Dessa teman var Stöd och stöttning: känsla av socialt sammanhang (med tre tillhörande subteman: Handledarens betydelse, Viljan att passa in och Att interagera & samarbeta), Organisation (med två subteman: Introduktionens utformning & värde samt Ledarskapet & chefers påverkan) samt (O-)Tillräcklig kompetens & akutsjukvårdens krav (med fyra subteman: Med grunden i sjuksköterskeutbildningen, En påfrestande start, Mötet med akuta situationer och Vändpunkten). Handledaren spelade en nyckelroll i transitionsprocessen. Att passa in och bli "en i gänget" upplevdes både svårare och viktigare än att lära sig själva yrket. Interaktionen med andra yrkesgrupper upplevdes som en stor utmaning och att framstå som förtroendeingivande i interaktionen med patienter och närstående beskrevs som betydelsefullt. De flesta som deltog i transitionsprogram såg detta som en gynnsam erfarenhet. Ett autentiskt ledarskap från chefer var värdefullt för transitionsprocessen. Känslor av bristande självförtroende och kompetens uttrycktes, samt att sjuksköterskeutbildningen inte förberett tillräckligt för att jobba inom akutsjukvård som första arbetsplats. Med ökad erfarenhet upplevdes att intuitionen utvecklades samt att förväntningarna på sig själv blev mer realistiska. Resultaten går i linje med tidigare forskning som berör upplevelser av nyutexaminerade sjuksköterskors transition in i yrket som legitimerad sjuksköterska. Studien utgår från ett teoretiskt ramverk baserat på Patricia Benners teori om sjuksköterskans kompetensutveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectakutsjukvårdsv
dc.subjectkompetensutvecklingsv
dc.subjectnyutexaminerade sjuksköterskorsv
dc.subjecttransitionsv
dc.titleATT RÄCKA TILL OCH PASSA IN. Nyutexaminerade sjuksköterskors erfarenheter av att börja arbeta inom akutsjukvårdsv
dc.title.alternativeGood enough? New graduate nurses' experiences of entering work life in emergency care.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record