dc.contributor.author | Ejeby, Kajsa | |
dc.contributor.author | Klashed, Kajsa | |
dc.date.accessioned | 2018-01-25T14:44:31Z | |
dc.date.available | 2018-01-25T14:44:31Z | |
dc.date.issued | 2018-01-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55072 | |
dc.description.abstract | Bristande kompetens och för höga krav har lyfts från nyutexaminerade sjuksköterskor de senaste åren. Det har talats om sjuksköterskeutbildningar som inte fullt ut förbereder studenterna för yrkesvärlden de är på väg in i och att många lämnar yrket inom en treårsperiod. Transitionen från student till yrkesverksam sjuksköterska är väl beforskad i form av såväl empiriska studier som litteraturöversikter. Föreliggande litteraturöversikt syftar till att specifikt belysa erfarenheter under transitionen från sjuksköterskestudent till legitimerad sjuksköterska verksam på en akutvårdsavdelning. Resultatet baseras på vetenskapliga artiklar: åtta med kvalitativ och två med kvantitativ metod. Artiklarnas resultat sammanfattades och kategoriserades in i tre teman. Dessa teman var Stöd och stöttning: känsla av socialt sammanhang (med tre tillhörande subteman: Handledarens betydelse, Viljan att passa in och Att interagera & samarbeta), Organisation (med två subteman: Introduktionens utformning & värde samt Ledarskapet & chefers påverkan) samt (O-)Tillräcklig kompetens & akutsjukvårdens krav (med fyra subteman: Med grunden i sjuksköterskeutbildningen, En påfrestande start, Mötet med akuta situationer och Vändpunkten). Handledaren spelade en nyckelroll i transitionsprocessen. Att passa in och bli "en i gänget" upplevdes både svårare och viktigare än att lära sig själva yrket. Interaktionen med andra yrkesgrupper upplevdes som en stor utmaning och att framstå som förtroendeingivande i interaktionen med patienter och närstående beskrevs som betydelsefullt. De flesta som deltog i transitionsprogram såg detta som en gynnsam erfarenhet. Ett autentiskt ledarskap från chefer var värdefullt för transitionsprocessen. Känslor av bristande självförtroende och kompetens uttrycktes, samt att sjuksköterskeutbildningen inte förberett tillräckligt för att jobba inom akutsjukvård som första arbetsplats. Med ökad erfarenhet upplevdes att intuitionen utvecklades samt att förväntningarna på sig själv blev mer realistiska. Resultaten går i linje med tidigare forskning som berör upplevelser av nyutexaminerade sjuksköterskors transition in i yrket som legitimerad sjuksköterska. Studien utgår från ett teoretiskt ramverk baserat på Patricia Benners teori om sjuksköterskans kompetensutveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | akutsjukvård | sv |
dc.subject | kompetensutveckling | sv |
dc.subject | nyutexaminerade sjuksköterskor | sv |
dc.subject | transition | sv |
dc.title | ATT RÄCKA TILL OCH PASSA IN. Nyutexaminerade sjuksköterskors erfarenheter av att börja arbeta inom akutsjukvård | sv |
dc.title.alternative | Good enough? New graduate nurses' experiences of entering work life in emergency care. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |