Likvärdig är inte lika! – Ett arbete om bedömningsdiskussioner och likvärdig skola
Abstract
ABSTRACT
Titel: Likvärdig är inte lika! – Ett arbete om bedömningsdiskussioner och likvärdig skola –
Författare: Markus Eriksson och Anna Frid
Typ av arbete: Examensarbete (10p)
Sidantal: 46
Handledare: Ulla-Britt Wennerström
Examinator: Jan Strid
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Datum: Vårterminen 2006 (Rapportnummer: VT06-2480-3 )
BAKGRUND
I samband med introduktionen av Lpf/Lpo 94 förändrades läraryrket. De förändringar som de
nya läroplanerna medförde innebar bland annat att lärarna fick en mycket större frihet då det
gällde undervisningen. I och med den målstyrda skolan, blev det upp till lärarna att lägga upp
undervisningen och bedöma om eleverna nått upp till målen. Ett flertal undersökningar har
fastslagit att detta inte har fungerat, att dagens skola inte är den likvärdiga skola som den har
som mål att vara. Detta och de många diskussioner som vi fört under lärarutbildningen väckte
vårt intresse för bedömningsdiskussioner och vilken roll dessa har för den likvärdiga skolan.
SYFTE
Syftet med detta examensarbete var att undersöka de diskussioner som förs i skolans
verksamhet kring betygs- och bedömningskriterier och den likvärdiga skolan.
Frågeställningarna syftade till att nå ytterligare förståelse av bedömningsdiskussionernas
betydelse och funktion ur såväl skolledares som lärares perspektiv på de skolor vi valde att
undersöka.
METOD
Vi använde oss av en kvalitativ metod som innefattade både intervjuer och enkäter.
Undersökningen består av intervjuer med sex skolledare och av en enkät som riktades till
lärare i de sex skolor som ingår i studien.
RESULTAT
Resultatet av vår undersökning visar att bedömningsdiskussionerna spelar en stor roll för den
likvärdiga skolan och att lärarna känner ett behov av att genomföra dessa diskussioner.
Skolledarna ansåg å andra sidan inte att det behövdes mer bedömningsdiskussioner, eller att
det behövdes en fast avsatt tid att genomföra dem på. Både skolledare och lärare var eniga när
det gällde begreppet likvärdig skola som de såg var något som vi bör sträva mot.
NYCKELORD
Likvärdig skola, betyg, bedömningsdiskussioner, professionalitet i läraryrket, gemensam
tolkningsbas, skolledare.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Eriksson, Markus
Frid, Anna
Keywords
professionalitet i läraryrket
skolledare
gemensam tolkningsbas,
Likvärdig skola
betyg
bedömningsdiskussioner
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2480-02
Language
swe