Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Markus
dc.contributor.authorFrid, Anna
dc.date.accessioned2006-06-28T08:15:55Z
dc.date.available2006-06-28T08:15:55Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/552
dc.description.abstractABSTRACT Titel: Likvärdig är inte lika! – Ett arbete om bedömningsdiskussioner och likvärdig skola – Författare: Markus Eriksson och Anna Frid Typ av arbete: Examensarbete (10p) Sidantal: 46 Handledare: Ulla-Britt Wennerström Examinator: Jan Strid Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Vårterminen 2006 (Rapportnummer: VT06-2480-3 ) BAKGRUND I samband med introduktionen av Lpf/Lpo 94 förändrades läraryrket. De förändringar som de nya läroplanerna medförde innebar bland annat att lärarna fick en mycket större frihet då det gällde undervisningen. I och med den målstyrda skolan, blev det upp till lärarna att lägga upp undervisningen och bedöma om eleverna nått upp till målen. Ett flertal undersökningar har fastslagit att detta inte har fungerat, att dagens skola inte är den likvärdiga skola som den har som mål att vara. Detta och de många diskussioner som vi fört under lärarutbildningen väckte vårt intresse för bedömningsdiskussioner och vilken roll dessa har för den likvärdiga skolan. SYFTE Syftet med detta examensarbete var att undersöka de diskussioner som förs i skolans verksamhet kring betygs- och bedömningskriterier och den likvärdiga skolan. Frågeställningarna syftade till att nå ytterligare förståelse av bedömningsdiskussionernas betydelse och funktion ur såväl skolledares som lärares perspektiv på de skolor vi valde att undersöka. METOD Vi använde oss av en kvalitativ metod som innefattade både intervjuer och enkäter. Undersökningen består av intervjuer med sex skolledare och av en enkät som riktades till lärare i de sex skolor som ingår i studien. RESULTAT Resultatet av vår undersökning visar att bedömningsdiskussionerna spelar en stor roll för den likvärdiga skolan och att lärarna känner ett behov av att genomföra dessa diskussioner. Skolledarna ansåg å andra sidan inte att det behövdes mer bedömningsdiskussioner, eller att det behövdes en fast avsatt tid att genomföra dem på. Både skolledare och lärare var eniga när det gällde begreppet likvärdig skola som de såg var något som vi bör sträva mot. NYCKELORD Likvärdig skola, betyg, bedömningsdiskussioner, professionalitet i läraryrket, gemensam tolkningsbas, skolledare.eng
dc.format.extent267235 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2480-02eng
dc.subjectprofessionalitet i läraryrketeng
dc.subjectskolledareeng
dc.subjectgemensam tolkningsbas,eng
dc.subjectLikvärdig skolaeng
dc.subjectbetygeng
dc.subjectbedömningsdiskussionereng
dc.titleLikvärdig är inte lika! – Ett arbete om bedömningsdiskussioner och likvärdig skolaeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record