Show simple item record

dc.contributor.authorBergkvist, Amanda
dc.date.accessioned2018-02-02T13:42:23Z
dc.date.available2018-02-02T13:42:23Z
dc.date.issued2018-02-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55237
dc.description.abstractI dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå de behöver för att tillgodogöra sig skolans utbildning. Att använda sig av modersmålet i all undervisning har visat sig vara gynnsamt. Därför observerade jag en skola som använder sig av ett tvåspråkigt program, där eleverna får möjlighet att utveckla båda språken i skolan. Utifrån tre kategorier observerades en klass under deras olika veckor på spanska eller engelska för att besvara frågan, vad är det i deras undervisning som gynnar dessa elever? • Vad gör pedagogen i sitt klassrum och under sin undervisning för att möjliggöra de sju språkutvecklande dimensioner i förhållande till de tre kategorierna; Språkinlärningsmiljö, Lärtillfällen och Språkinlärningsinteraktioner? Den valda metoden var strukturerade observationer, de material som används var ett observationsprotokoll utformat av Waldmann och Sullivan (2017) och analys gjordes därefter utifrån Jim Cummins sju dimensioner. Det viktigaste resultatet var ett eleverna genom denna undervisning och program får tillfällen att utveckla sitt andraspråk. Alltså är deras undervisning utformad så de kontinuerligt gynnas och kan utveckla deras andraspråk.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-006-L6XA1Asv
dc.subjectAndraspråksutveckling, identitet, modersmålsundervisning, transfer, tvåspråkighet,sv
dc.titleObservation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,sv
dc.title.alternativeObservation of a two way immersion school - how does language learningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record