• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“THE YOUTH ARE THE FUTURE OF TODAY” - En fallstudie om delaktighet, läroprocesser och empowerment i socialt arbete med ungdomar

Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur ett ungdomscenter vid namn Wale Wale i Kibera i Kenya arbetar med kreativa läroprocesser och delaktighet och hur ett sådant arbete kan förstås utifrån begreppet empowerment. Vidare syftar studien till att klargöra ledarskapets funktion i arbetet som centret bedriver. Materialet utgjordes av sex intervjuer med ungdomar från centret, en intervju med en vuxen ledare samt observationer och informella samtal från en månads fältstudier. Studien är en fallstudie. Vi använde oss av tematisk analysmetod för att analysera materialet. Analysen bygger på ett ramverk av teoretiska perspektiv med utgångspunkter i socialpedagogik, delaktighetsmodeller och empowerment. Vår studie visar att kreativa läroprocesser kan leda till att frigöra ungdomars inre styrkor och ge dem möjlighet och förmåga att påverka sin och andras tillvaro. Studien visar även att dessa läroprocesser stärker ungdomarnas kapacitet att använda den beslutsmakt de har tillgång till i den egna organisationen. Vi kom fram till att det pedagogiska ledarskapet var anpassat efter gruppens behov och förmåga, vilket innebär att både hålla strukturer och bjuda in ungdomarnas egna initiativ. Vidare visar studien att ledarnas insyn i rådande maktstrukturer påverkar vilka ungdomar som får tillgång till beslutsmakten. Detta kopplas till en reflektion kring huruvida delaktighet är ett mål i sig eller ett medel för att uppnå empowerment.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55257
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_55257_1.pdf (543.2Kb)
Date
2018-02-05
Author
Jobring, Elli
Hawén, Sara
Keywords
Empowerment, delaktighet, läroprocesser, kreativitet, ungdomar, socialpedagogik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV