“THE YOUTH ARE THE FUTURE OF TODAY” - En fallstudie om delaktighet, läroprocesser och empowerment i socialt arbete med ungdomar
Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur ett ungdomscenter vid namn Wale Wale i Kibera i
Kenya arbetar med kreativa läroprocesser och delaktighet och hur ett sådant arbete kan
förstås utifrån begreppet empowerment. Vidare syftar studien till att klargöra ledarskapets
funktion i arbetet som centret bedriver. Materialet utgjordes av sex intervjuer med ungdomar
från centret, en intervju med en vuxen ledare samt observationer och informella samtal från
en månads fältstudier. Studien är en fallstudie. Vi använde oss av tematisk analysmetod för
att analysera materialet. Analysen bygger på ett ramverk av teoretiska perspektiv med
utgångspunkter i socialpedagogik, delaktighetsmodeller och empowerment. Vår studie visar
att kreativa läroprocesser kan leda till att frigöra ungdomars inre styrkor och ge dem
möjlighet och förmåga att påverka sin och andras tillvaro. Studien visar även att dessa
läroprocesser stärker ungdomarnas kapacitet att använda den beslutsmakt de har tillgång till i
den egna organisationen. Vi kom fram till att det pedagogiska ledarskapet var anpassat efter
gruppens behov och förmåga, vilket innebär att både hålla strukturer och bjuda in
ungdomarnas egna initiativ. Vidare visar studien att ledarnas insyn i rådande maktstrukturer
påverkar vilka ungdomar som får tillgång till beslutsmakten. Detta kopplas till en reflektion
kring huruvida delaktighet är ett mål i sig eller ett medel för att uppnå empowerment.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-02-05Author
Jobring, Elli
Hawén, Sara
Keywords
Empowerment, delaktighet, läroprocesser, kreativitet, ungdomar, socialpedagogik
Language
swe