• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“THE YOUTH ARE THE FUTURE OF TODAY” - En fallstudie om delaktighet, läroprocesser och empowerment i socialt arbete med ungdomar

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka hur ett ungdomscenter vid namn Wale Wale i Kibera i Kenya arbetar med kreativa läroprocesser och delaktighet och hur ett sådant arbete kan förstås utifrån begreppet empowerment. Vidare syftar studien till att klargöra ledarskapets funktion i arbetet som centret bedriver. Materialet utgjordes av sex intervjuer med ungdomar från centret, en intervju med en vuxen ledare samt observationer och informella samtal från en månads fältstudier. Studien är en fallstudie. Vi använde oss av tematisk analysmetod för att analysera materialet. Analysen bygger på ett ramverk av teoretiska perspektiv med utgångspunkter i socialpedagogik, delaktighetsmodeller och empowerment. Vår studie visar att kreativa läroprocesser kan leda till att frigöra ungdomars inre styrkor och ge dem möjlighet och förmåga att påverka sin och andras tillvaro. Studien visar även att dessa läroprocesser stärker ungdomarnas kapacitet att använda den beslutsmakt de har tillgång till i den egna organisationen. Vi kom fram till att det pedagogiska ledarskapet var anpassat efter gruppens behov och förmåga, vilket innebär att både hålla strukturer och bjuda in ungdomarnas egna initiativ. Vidare visar studien att ledarnas insyn i rådande maktstrukturer påverkar vilka ungdomar som får tillgång till beslutsmakten. Detta kopplas till en reflektion kring huruvida delaktighet är ett mål i sig eller ett medel för att uppnå empowerment.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/55257
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_55257_1.pdf (543.2Kb)
Datum
2018-02-05
Författare
Jobring, Elli
Hawén, Sara
Nyckelord
Empowerment, delaktighet, läroprocesser, kreativitet, ungdomar, socialpedagogik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV