dc.contributor.author | Carlund, Markus | |
dc.date.accessioned | 2018-02-07T06:11:33Z | |
dc.date.available | 2018-02-07T06:11:33Z | |
dc.date.issued | 2018-02-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55286 | |
dc.description.abstract | Studien undersöker hur ämnesföreträdare stärker uppfattningen av ämnet de representerar som viktigt för samhället och hur argumentationen kan förstås i relation till samhällelig kontext. För att sätta dagens debatt och kontext i ett historiskt perspektiv studeras en debatt mellan naturvetenskaperna och humaniora, där matematik respektive franska representerar de två mer övergripande kategorierna. Därmed har studien ett jämförande syfte. Materialet för studien är baserat på artiklar skrivna i Tidning för Sveriges Läroverk, nuvarande Skolvärlden, under perioden 1933–1935. Genom en tematisk analys identifieras mönster och genom Pierre Bourdieus utbildningssociologiska teori beskrivs den kamp som pågår inför och efter läroplansreformering. Resultaten pekar framförallt mot att ämnesföreträdare för naturvetenskaper och humaniora hämtar opinionsbildande kraft ur samma typ av värdeanknytning samt att argumenten är sig lika – trots att närmare ett sekel åtskiljer de två nedslagen i tiden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-012-L6XA1A | sv |
dc.subject | Tematisk analys, debatt, argument, värdeanknytning, utbildningssociologi, naturvetenskap, humaniora, samhällskontext. | sv |
dc.title | Skolämnets status och samhällskontexten | sv |
dc.title.alternative | The school subject’s status and the social context | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |