• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv

”What are we missing?” – A qualitativ study of pupils performances about the subject of physics and its content from a feminists perspectiv.

Abstract
Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess innehåll. Studien syftar till att, med utgångspunkt i en historisk kontext, undersöka vilka föreställningar elever har om fysikämnet, och på vilket sätt dessa kommer till uttryck i samtal. Studiens frågeställning är; vilka föreställningar har elever i årkurs 7 om fysik och hur förhåller de sig till dem i samtal? Valet av metod har i denna studie utgjort av fokusgruppsintervjuer. Resultatet av studien bygger på fyra stycken intervjuer med 15 elever, 8 pojkar och 7 flickor som alla går i sjunde klass. Tillsammans utgår eleverna 4 fokusgrupper, som är uppdelade i två grupper om 4 pojkar, medan flickorna är uppdelade i en grupp om 4, och en grupp om 3 elever. Denna studie utgår från att det i det svenska samhället finns en patriarkal överordning och för detta inte ska påverka resultatet har pojkar och flickor under intervjuerna skilts åt. I analysen av samtalen har det inte gjorts någon skillnad på kön. I analysen av intervjuerna är dock syftet inte att skilja på vad pojkar respektive flickor säger. Intresset har fokus på föreställningar som elever hyser som grupp om fysikämnet och syftar inte till att jämföra könen emellan. Det har i studien visat sig att elevers engagemang är beroende av hur eleverna föreställer sig fysikämnet. Eleverna föreställer sig huvudsakligen fysikämnet utifrån två perspektiv; fysikämnet som avskild helhet, eller fysikämnet som en del av helheten. De elever som föreställer sig fysiken som en del av helheten är också de elever som uttryckt störst engagemang för fysiken. Medan det i undersökningen kommit fram att de innehåll som elever visar mindre intresse för är de innehåll som de själva enbart relaterar till skolans kontext.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55288
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_55288_1.pdf (488.9Kb)
Date
2018-02-07
Author
Börgesson, Josefine
Keywords
fysik, intresse, engagemang, undervisning, fysikundervisning, samt genus
Series/Report no.
HT17-2930-010-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV