dc.contributor.author | Karlsson, Chatrin | |
dc.date.accessioned | 2018-02-07T08:58:18Z | |
dc.date.available | 2018-02-07T08:58:18Z | |
dc.date.issued | 2018-02-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55291 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att utifrån ett hermeneutiskt perspektiv studera en klass i årskurs tre som
använder sig av rörelsepauser i klassrummet. Jag analyserar hur de upplever att aktiva pauser
påverkar dem och vad det har för effekter på dem. Studien behandlar även pedagogernas och
elevernas upplevelser om hur lektionen efter idrotten påverkas dem. Jag gjorde en fallstudie
genom semistrukturerade intervjuer med två pedagoger och fyra elever från klassen. Mina
frågeställningar är hur pedagoger och elever upplever att rörelser i klassrummet påverkar dem
under deras skoldag, samt hur undervisningen efter idrottslektionen påverkar dem. Den genomgående
upplevelsen jag fick genom tolkning av mina sex respondenter är positiva effekter.
De talade huvudsakligen om glädje, hälsofrämjande, koncentrationsförmåga, samhörighet
och gruppdynamik och dessa teman utgör rubriker i uppsatsens resultat. Pedagogerna ser
ett samband mellan rörelserna och elevernas energi och förbättrad koncentrationsförmåga,
speciellt elever med särskilda behov. De upplever att eleverna får utlopp för sina rörelser genom
att intensivt göra pulshöjande övningar under 10 minuter. De upplever också att elevernas
hälsa påverkas positivt genom att de får en chans att röra på sig under skoltid. Eleverna
upplever glädje och samhörighet, samt att de orkar och får mer energi till att arbeta efter att de
har haft rörelsepaus i klassrummet. Pedagogerna har inte sett några konkreta resultat i elevernas
skolarbete än, men det är inte det viktigaste menar klassläraren. Hon berättar att det finns
flera andra positiva effekter, så som känslan av att göra något tillsammans, få ett avbrott på
det långa förmiddagspasset och att eleverna får rört på sig under skoltid. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-025-L6XA1A | sv |
dc.subject | Glädje, hälsofrämjande, koncentrationsförmåga, samhörighet och gruppdynamik | sv |
dc.title | Aktiva pauser i skolan. En fallstudie om pedagogers och elevers upplevelser av att utföra rörelsepauser i klassrummet, samt deras upplevelser om hur undervisningen efter idrottslektionen påverkar dem | sv |
dc.title.alternative | Movement breaks in school. A case study of pedagogues and pupils' experiences about the use of movement breaks and their experiences about how they respond to the lesson after the sport class | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |