• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass

Teaching mathematics through playful learning situations – An interview study with six teachers working in preschool classes

Abstract
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget kapitel som reglerar förskoleklassens verksamhet, vad den ska innehålla samt hur den ska vara utformad. Tidigare forskningsresultat visar att elever redan i tidig ålder behöver grunda ett intresse samt grundläggande matematiska kunskaper för att lättare kunna ta till sig senare utbildning. Ett sätt att åstadkomma detta är att elever i tidig ålder får erfara lekfull samt givande matematikundervisning. Syftet med studien var att undersöka hur lärare i förskoleklass kan bedriva lekfull och lärorik matematikundervisning för att förbereda elever inför kommande grundskoleutbildning samt hur lärandesituationerna är utformade. Detta genom att ta reda på hur lärare i förskoleklass utformar matematikundervisningen följt av att studera genom vilka lärandesituationer det sker genom: fri lek, lärares involverande eller lärarstyrda instruktioner. Sex stycken yrkesverksamma lärare i förskoleklass har genom semi-strukturerade intervjuer beskrivit deras matematikundervisning samt uppvisat material. Studiens resultat visade att matematiken integreras i flertalet lekfulla lärandesituationer där elever ges möjlighet att grunda såväl ett intresse som de grundläggande kunskaperna för vidare utbildning. Lärare tar tillvara på det matematiska innehållet som finns i vardagskontexten samt gör elever uppmärksamma på detta genom att synliggöra såväl innehåll som lärandemål. Didaktiska konsekvenser av detta är att matematikundervisning ska ske genom lekfulla lärandesituationer redan i förskoleklass för att elever ska ges möjlighet att skapa ett intresse samt tillägna sig de grundläggande kunskaperna inom ämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55311
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_55311_1.pdf (634.5Kb)
Date
2018-02-08
Author
Claesson-Roback, Emelie
Keywords
matematikundervisning, förskoleklass, lärandesituation, lekfull, arbetssätt, intresse, engagemang
Series/Report no.
HT17-2930-005-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV