Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass
Teaching mathematics through playful learning situations – An interview study with six teachers working in preschool classes
Abstract
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk
på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017)
reviderades 2016 finns ett eget kapitel som reglerar förskoleklassens verksamhet, vad den ska
innehålla samt hur den ska vara utformad. Tidigare forskningsresultat visar att elever redan i tidig
ålder behöver grunda ett intresse samt grundläggande matematiska kunskaper för att lättare kunna ta
till sig senare utbildning. Ett sätt att åstadkomma detta är att elever i tidig ålder får erfara lekfull
samt givande matematikundervisning.
Syftet med studien var att undersöka hur lärare i förskoleklass kan bedriva lekfull och lärorik
matematikundervisning för att förbereda elever inför kommande grundskoleutbildning samt hur
lärandesituationerna är utformade. Detta genom att ta reda på hur lärare i förskoleklass utformar
matematikundervisningen följt av att studera genom vilka lärandesituationer det sker genom: fri lek,
lärares involverande eller lärarstyrda instruktioner. Sex stycken yrkesverksamma lärare i
förskoleklass har genom semi-strukturerade intervjuer beskrivit deras matematikundervisning samt
uppvisat material.
Studiens resultat visade att matematiken integreras i flertalet lekfulla lärandesituationer där
elever ges möjlighet att grunda såväl ett intresse som de grundläggande kunskaperna för vidare
utbildning. Lärare tar tillvara på det matematiska innehållet som finns i vardagskontexten samt gör
elever uppmärksamma på detta genom att synliggöra såväl innehåll som lärandemål.
Didaktiska konsekvenser av detta är att matematikundervisning ska ske genom lekfulla
lärandesituationer redan i förskoleklass för att elever ska ges möjlighet att skapa ett intresse samt
tillägna sig de grundläggande kunskaperna inom ämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-08Author
Claesson-Roback, Emelie
Keywords
matematikundervisning, förskoleklass, lärandesituation, lekfull, arbetssätt, intresse, engagemang
Series/Report no.
HT17-2930-005-L3XA1A
Language
swe