Högläsningens praktik - En intervju- och observationsstudie om tre lärares utformning av högläsningens praktik
The practice of reading aloud – An interview and observation study of three teachers’ design of the reading aloud practice
Abstract
Med bakgrund av lärarens uppdrag att ge eleverna möjlighet att utveckla läsförståelse och
strategier för läsförståelse (Skolverket, 2011) redogörs i denna studie för interaktiv högläsning
som en multimodala och sociala praktik där läraren kan modellera och ge förutsättning för
eleverna att utveckla dessa kunskaper. Studien syftar till att genom observation och intervju
kartlägga vilka modaliteter, frågor och förklaringar tre lärare i F-3 använder sig av under
högläsning för att kommunicera textens innehåll till eleverna och sammantaget diskutera hur
högläsningens praktik utformas för att stötta elevernas läsförståelse. Studien visar att de tre
lärarna använder sig av modaliteterna gester/mimik, röst/ljudeffekter, blick, bild och skrift samt
ställer frågor och förklaringar i sin interaktion med eleverna och för att kommunicera textens
innehåll. De frågor och förklaringar lärarna använder rör i störst utsträckning betydelsen av
enstaka ord och begrepp, förståelse för textens innehåll, reflektion kring textens innehåll samt
modellering av strategier för läsförståelse. Elevernas deltagande under högläsningens praktik
är till störst del baserad på att svara på lärarens frågor och således påverkar lärarens val av
frågor huruvida högläsningen stöttar elevernas läsförståelse. Trots att alla tre lärarna uttrycker
en intention att utforma en högläsningspraktik där eleverna är aktiva, är väldigt få interaktiva
handlingar initierade av eleverna. Studiens resultat visar att lärarens metodik har stor påverkan
på elevernas deltagande under högläsning och synliggör lärarens betydande roll för elevernas
utveckling läsförståelse.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-08Author
Hauptmann, Helena
Keywords
Högläsningens praktik, interaktiv högläsning, modaliteter, elevers deltagande, läsförståelse, strategier för läsförståelse
Series/Report no.
HT17-2930-015-L3XA1A
Language
swe