• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Högläsningens praktik - En intervju- och observationsstudie om tre lärares utformning av högläsningens praktik

The practice of reading aloud – An interview and observation study of three teachers’ design of the reading aloud practice

Abstract
Med bakgrund av lärarens uppdrag att ge eleverna möjlighet att utveckla läsförståelse och strategier för läsförståelse (Skolverket, 2011) redogörs i denna studie för interaktiv högläsning som en multimodala och sociala praktik där läraren kan modellera och ge förutsättning för eleverna att utveckla dessa kunskaper. Studien syftar till att genom observation och intervju kartlägga vilka modaliteter, frågor och förklaringar tre lärare i F-3 använder sig av under högläsning för att kommunicera textens innehåll till eleverna och sammantaget diskutera hur högläsningens praktik utformas för att stötta elevernas läsförståelse. Studien visar att de tre lärarna använder sig av modaliteterna gester/mimik, röst/ljudeffekter, blick, bild och skrift samt ställer frågor och förklaringar i sin interaktion med eleverna och för att kommunicera textens innehåll. De frågor och förklaringar lärarna använder rör i störst utsträckning betydelsen av enstaka ord och begrepp, förståelse för textens innehåll, reflektion kring textens innehåll samt modellering av strategier för läsförståelse. Elevernas deltagande under högläsningens praktik är till störst del baserad på att svara på lärarens frågor och således påverkar lärarens val av frågor huruvida högläsningen stöttar elevernas läsförståelse. Trots att alla tre lärarna uttrycker en intention att utforma en högläsningspraktik där eleverna är aktiva, är väldigt få interaktiva handlingar initierade av eleverna. Studiens resultat visar att lärarens metodik har stor påverkan på elevernas deltagande under högläsning och synliggör lärarens betydande roll för elevernas utveckling läsförståelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55314
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_55314_1.pdf (583.3Kb)
Date
2018-02-08
Author
Hauptmann, Helena
Keywords
Högläsningens praktik, interaktiv högläsning, modaliteter, elevers deltagande, läsförståelse, strategier för läsförståelse
Series/Report no.
HT17-2930-015-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV