dc.contributor.author | Miyamoto, Michiyo | |
dc.date.accessioned | 2018-02-08T15:04:39Z | |
dc.date.available | 2018-02-08T15:04:39Z | |
dc.date.issued | 2018-02-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55330 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att redogöra för en fallstudie om hur en SFI-studerandes
identiteter, den sociala kontexten av dennes liv samt den sociala och ideologiska
kontexten av såväl kommunens arbetsmarknad som dennes praktikplats på landsbygden
formar SFI-studerandens investering i att tala. Studien handlar om en SFIstuderande
som började sin praktik på en förskola i en landsbygdskommun.
Materialet hämtades genom kvalitativa metoder som observationer och intervjuer.
Observationerna fångade handlingar kring SFI-studeranden samt yttranden av SFIstuderanden,
förskolechefen och arbetsgruppen. SFI-studeranden och en handläggare
på den lokala arbetsförmedlingen intervjuades. Materialet analyserades med
hjälp av två begrepp, språkideologi och investering. I modellen av investering ingår
begreppet identitet. Analysen visar att SFI-studerandens investeringar i att tala
varierade beroende på dennes val av identiteter som skulle investeras för att få
utdelning. Trots SFI-studerandens vilja att träna att prata, kunde dennes investering i
att tala utebli när denne bedömde att chansen att utveckla sitt andraspråk genom att
yttra sig som språkinlärare var liten. De inblandade aktörernas välmenande
uppmuntrande ord för att SFI-studeranden skulle prata mer hade dessutom endast
begränsad effekt när deras språkideologiska föreställningar om hur andraspråksinlärare
är inte stämde överens med SFI-studerandens egentliga upplevelse. Studien
stämmer överens med tidigare forskning som t.ex. Sandwall (2013) om att praktik i
sig inte nödvändigtvis eller automatiskt innebär lärande- eller språkutvecklingspotential
för SFI-studerande. Studiens bidrag till befintlig forskning är ett empiriskt
material om SFI-studerandes praktik på landsbygden samt att studien i enlighet med
Darvins och Nortons (2015) teoriram inte bara riktar uppmärksamheten mot den
sociala kontexten utan också den språkideologiska kontexten av SFI-studerandes
investering på praktikplatser. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Uppsats | sv |
dc.subject | SFI | sv |
dc.subject | etablering | sv |
dc.subject | praktik | sv |
dc.subject | andraspråksinlärare | sv |
dc.subject | målspråkstalare | sv |
dc.subject | interaktion | sv |
dc.subject | språkideologi | sv |
dc.subject | identitet | sv |
dc.subject | investering | sv |
dc.title | Varför talar inte praktikanten? En fallstudie om en SFI-studerandes interaktion på en praktikplats på landsbygden | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |