• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"EN LAJK KAN BETYDA TUSEN ORD" En kvalitativ studie om hur unga upplever Instagram

Abstract
Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Grundnivå Ht 2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidor: 47 Ord: 19 032 Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur unga upplever Instagram. Teori: Uses & gratifications Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Elva kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter i åldrarna 19-25 år. Resultat: Resultaten från studien visar att det finns ett starkt samband mellan de behov som söks tillfredsställas och de som faktiskt tillfredsställs. De behov som oftast tillfredsställs i användandet av Instagram är behov kopplade till behovskategorierna Underhållning, Uppmärksamhet, Social interaktion, Parasocial Interaktion, Informationssökning, Informationsdelning och Tillgivenhet. Två nya behov upptäcktes; Dokumentationsbehovet som innebär att användaren använder mediets funktioner för att spara innehåll för framtida bruk, samt Tvångsbehovet som visar på en upplevd känsla av att vara tvungen att ta del av innehåll av en viss karaktär i en viss utsträckning. Analysen visade också att respondenterna inte önskade tillfredsställa alla behov genom användandet av en applikation, utan använde hellre flera applikationer dedikerade åt särskilda behov och funktioner. Respondenterna söker en förutsägbarhet kring vilka behov som kommer att tillfredsställas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55399
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_55399_1.pdf (1.946Mb)
Date
2018-02-12
Author
Boberg, Matilda
Hammar, Jacob
Keywords
Uses and gratifications, social media, instagram, gratification sought, gratification obtained, interactivity, qualitative interviews, feature, control, function.
Series/Report no.
C1020
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV