"EN LAJK KAN BETYDA TUSEN ORD" En kvalitativ studie om hur unga upplever Instagram
Abstract
Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld
Grundnivå
Ht 2017
Handledare: Marie Grusell
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidor: 47
Ord: 19 032
Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur unga upplever
Instagram.
Teori: Uses & gratifications
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Material: Elva kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter i åldrarna 19-25 år.
Resultat: Resultaten från studien visar att det finns ett starkt samband mellan de behov som söks tillfredsställas och de som faktiskt tillfredsställs. De behov som oftast tillfredsställs i
användandet av Instagram är behov kopplade till behovskategorierna Underhållning,
Uppmärksamhet, Social interaktion, Parasocial Interaktion, Informationssökning, Informationsdelning och Tillgivenhet. Två nya behov upptäcktes;
Dokumentationsbehovet som innebär att användaren använder mediets funktioner för
att spara innehåll för framtida bruk, samt Tvångsbehovet som visar på en upplevd
känsla av att vara tvungen att ta del av innehåll av en viss karaktär i en viss utsträckning. Analysen visade också att respondenterna inte önskade tillfredsställa alla behov genom användandet av en applikation, utan använde hellre flera applikationer dedikerade åt särskilda behov och funktioner. Respondenterna söker en förutsägbarhet kring vilka behov som kommer att tillfredsställas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-12Author
Boberg, Matilda
Hammar, Jacob
Keywords
Uses and gratifications, social media, instagram, gratification sought, gratification obtained, interactivity, qualitative interviews, feature, control, function.
Series/Report no.
C1020
Language
swe