Utbildningspolitiskt kunskapssyn i Sverige och Kalifornien
Sammanfattning
Abstract
Titel: Utbildningspolitiskt kunskapssyn i Sverige och Kalifornien
Antal sidor: 29
Författare: Emelie Holmberg
Typ av arbete: Examensarbete (10p)
Handledare: Daniel Seldén
Examinator: Karin Fogelberg
Institution: Sociologiska institutionen
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Datum: Vårterminen 2006
Bakgrund
Som lärare tar jag stöd i styrdokument för att kunna genomföra meningsfulla lärandesituationer
för mina elever. Dessa styrdokument är utformade av utbildningsdepartementet för att på bästa
sätt framhålla vad elever skall sträva mot/uppnå när de genomgår den obligatoriska grundskolan.
Men är dessa styrdokument utformade på liknande sätt världen över? Har barn i världen samma
förutsättningar att uppnå liknande kunskap utifrån de mål politikerna i respektive land sätter?
Genom denna studie kommer jag att försöka svara på frågor inom detta område.
Syfte
Denna studie gick ut på att jämföra svenska styrdokument med de kaliforniska för att se på
skillnader och likheter i texterna. Detta med hjälp av frågeställningarna: Vilka likheter och
skillnader finns det mellan de skolpolitiska målen i Sverige respektive Kalifornien? Är målen
jämförbara för årskurs 5?
Metod
Genom att använda en kvalitativ, komparativ textanalys tittade jag på den svenska läroplanen för
det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94), de svenska
kursplanerna för de samhällsorienterande ämnena och jämförde de med det kaliforniska
dokumentet inom historia och samhällskunskap.
Resultat
Likheter kunde ses i att båda länderna framhöll den demokratiska aspekten högt. Eleverna skall
växa upp till att bli aktiva, demokratiska samhällsmedborgare och genom att få förståelse för hur
ett demokratiskt samhälle fungerar samt att få lära sig empati och förståelse för sina
medmänniskor och att de innehar skilda åsikter och uppfattningar kan eleverna fungera och verka
i båda ländernas samhällen. De största skillnaderna som jag kunde se var dels att Kalifornien
framhöll patriotism högt, att eleverna skulle ha insikt och förståelse samt att de skulle vara stolta
över hur landets förfäder fick slåss för den nuvarande friheten och jämlikheten.
Nyckelord
Komparativ, Styrdokument, Mål, Lärare, Elever
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Holmberg, Emelie
Nyckelord
Komparativ
Lärare
styrdokument
mål
elever
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2480-01
Språk
swe