• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbildningspolitiskt kunskapssyn i Sverige och Kalifornien

Sammanfattning
Abstract Titel: Utbildningspolitiskt kunskapssyn i Sverige och Kalifornien Antal sidor: 29 Författare: Emelie Holmberg Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Daniel Seldén Examinator: Karin Fogelberg Institution: Sociologiska institutionen Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Vårterminen 2006 Bakgrund Som lärare tar jag stöd i styrdokument för att kunna genomföra meningsfulla lärandesituationer för mina elever. Dessa styrdokument är utformade av utbildningsdepartementet för att på bästa sätt framhålla vad elever skall sträva mot/uppnå när de genomgår den obligatoriska grundskolan. Men är dessa styrdokument utformade på liknande sätt världen över? Har barn i världen samma förutsättningar att uppnå liknande kunskap utifrån de mål politikerna i respektive land sätter? Genom denna studie kommer jag att försöka svara på frågor inom detta område. Syfte Denna studie gick ut på att jämföra svenska styrdokument med de kaliforniska för att se på skillnader och likheter i texterna. Detta med hjälp av frågeställningarna: Vilka likheter och skillnader finns det mellan de skolpolitiska målen i Sverige respektive Kalifornien? Är målen jämförbara för årskurs 5? Metod Genom att använda en kvalitativ, komparativ textanalys tittade jag på den svenska läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94), de svenska kursplanerna för de samhällsorienterande ämnena och jämförde de med det kaliforniska dokumentet inom historia och samhällskunskap. Resultat Likheter kunde ses i att båda länderna framhöll den demokratiska aspekten högt. Eleverna skall växa upp till att bli aktiva, demokratiska samhällsmedborgare och genom att få förståelse för hur ett demokratiskt samhälle fungerar samt att få lära sig empati och förståelse för sina medmänniskor och att de innehar skilda åsikter och uppfattningar kan eleverna fungera och verka i båda ländernas samhällen. De största skillnaderna som jag kunde se var dels att Kalifornien framhöll patriotism högt, att eleverna skulle ha insikt och förståelse samt att de skulle vara stolta över hur landets förfäder fick slåss för den nuvarande friheten och jämlikheten. Nyckelord Komparativ, Styrdokument, Mål, Lärare, Elever
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/553
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-2480-01.pdf (214.1Kb)
Datum
2006
Författare
Holmberg, Emelie
Nyckelord
Komparativ
Lärare
styrdokument
mål
elever
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2480-01
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV