Visa enkel post

dc.contributor.authorHolmberg, Emelie
dc.date.accessioned2006-06-28T08:19:43Z
dc.date.available2006-06-28T08:19:43Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/553
dc.description.abstractAbstract Titel: Utbildningspolitiskt kunskapssyn i Sverige och Kalifornien Antal sidor: 29 Författare: Emelie Holmberg Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Daniel Seldén Examinator: Karin Fogelberg Institution: Sociologiska institutionen Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Vårterminen 2006 Bakgrund Som lärare tar jag stöd i styrdokument för att kunna genomföra meningsfulla lärandesituationer för mina elever. Dessa styrdokument är utformade av utbildningsdepartementet för att på bästa sätt framhålla vad elever skall sträva mot/uppnå när de genomgår den obligatoriska grundskolan. Men är dessa styrdokument utformade på liknande sätt världen över? Har barn i världen samma förutsättningar att uppnå liknande kunskap utifrån de mål politikerna i respektive land sätter? Genom denna studie kommer jag att försöka svara på frågor inom detta område. Syfte Denna studie gick ut på att jämföra svenska styrdokument med de kaliforniska för att se på skillnader och likheter i texterna. Detta med hjälp av frågeställningarna: Vilka likheter och skillnader finns det mellan de skolpolitiska målen i Sverige respektive Kalifornien? Är målen jämförbara för årskurs 5? Metod Genom att använda en kvalitativ, komparativ textanalys tittade jag på den svenska läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94), de svenska kursplanerna för de samhällsorienterande ämnena och jämförde de med det kaliforniska dokumentet inom historia och samhällskunskap. Resultat Likheter kunde ses i att båda länderna framhöll den demokratiska aspekten högt. Eleverna skall växa upp till att bli aktiva, demokratiska samhällsmedborgare och genom att få förståelse för hur ett demokratiskt samhälle fungerar samt att få lära sig empati och förståelse för sina medmänniskor och att de innehar skilda åsikter och uppfattningar kan eleverna fungera och verka i båda ländernas samhällen. De största skillnaderna som jag kunde se var dels att Kalifornien framhöll patriotism högt, att eleverna skulle ha insikt och förståelse samt att de skulle vara stolta över hur landets förfäder fick slåss för den nuvarande friheten och jämlikheten. Nyckelord Komparativ, Styrdokument, Mål, Lärare, Elevereng
dc.format.extent219289 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2480-01eng
dc.subjectKomparativeng
dc.subjectLärareeng
dc.subjectstyrdokumenteng
dc.subjectmåleng
dc.subjectelevereng
dc.titleUtbildningspolitiskt kunskapssyn i Sverige och Kalifornieneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post