Att hantera mobbning- En fallstudie om hur man på en skola arbetar förebyggande och mot mobbing
Abstract
Abstract
Institution: Sociologiska institutionen
Författare: Johanna Elvestål,
Camilla Gustafsson
Titel: Att hantera mobbning – En fallstudie
om hur man på en skola arbetar
förebyggande och mot mobbning.
Nyckelord: mobbning, mobbningsteam,
mobbningsplan, förebyggande arbete
Bakgrund
Den 1 april 2006 trädde en ny lag i kraft. Den innebär att elever får ett lagligt skydd mot
kränkande behandling, såsom mobbning. Detta är en lag, som har kommit till för att förhindra
tragedier som den i Lerum 2005, där 13 åriga Måns tog livet av sig till följd av mobbning.
Detta har gjort att vi vill undersöka hur man på en skola kan arbeta för att förebygga och
motverka mobbning.
Syfte och frågeställningar
Det övergripande syfte med vårt examensarbete är att studera hur man aktivt kan arbeta mot
mobbning på en skola. Vi har utifrån vårt syfte utarbetat tre konkreta frågeställningar.
• Hur arbetar mobbningsteamet på den studerade skolan?
• Hur kan en mobbningsplan se ut?
• Hur kan man arbeta för att förebygga mobbning?
Metod
Vi har valt att göra en fallstudie på en grundskola i Göteborgsområdet. Vi har genomfört
intervjuer med personal på skolan och läst omfattande litteratur. Även om litteraturen och
intervjuerna ställs mot varandra, gör vi ingen regelrätt jämförelse, utan gör istället
konstateranden, hur man kan jobba på flera olika sätt för att motverka och förebygga
mobbning.
Teorianknytning
Efter att ha läst många olika författares teorier, konstaterar vi att de flesta av dem stödjer sig
på pionjären inom forskning om mobbning, Dan Olweus. Vi kände dock att hans böcker var
föråldrade. Flera författare har byggt på Olweus teorier, och därför har vi baserat vår
undersökning på dessa.
Resultat
Vi har i vår undersökning använt oss av fyra intervjurespondenter. Svaren på intervjufrågorna
har vi analyserat för att i diskussionen ställa dem emot vad som står i litteraturen.
Diskussion
Vi har kommit fram till att man kan arbeta på många olika sätt för att motverka och förebygga
mobbning. Det som vi anser är det viktigaste är att de vuxna går i enad front och omgående
markerar för eleverna när gränsen för vad som är accepterat överskrids. Det är också viktigt
att samarbetet mellan hem och skola fungerar, så att alla vuxna kring eleverna visar samma
ställningstagande.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Elvestål, Johanna
Gustafsson, Camilla
Keywords
mobbningsplan
förebyggande arbete
mobbning
mobbningsteam
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2480-03
Language
swe