• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att hantera mobbning- En fallstudie om hur man på en skola arbetar förebyggande och mot mobbing

Sammanfattning
Abstract Institution: Sociologiska institutionen Författare: Johanna Elvestål, Camilla Gustafsson Titel: Att hantera mobbning – En fallstudie om hur man på en skola arbetar förebyggande och mot mobbning. Nyckelord: mobbning, mobbningsteam, mobbningsplan, förebyggande arbete Bakgrund Den 1 april 2006 trädde en ny lag i kraft. Den innebär att elever får ett lagligt skydd mot kränkande behandling, såsom mobbning. Detta är en lag, som har kommit till för att förhindra tragedier som den i Lerum 2005, där 13 åriga Måns tog livet av sig till följd av mobbning. Detta har gjort att vi vill undersöka hur man på en skola kan arbeta för att förebygga och motverka mobbning. Syfte och frågeställningar Det övergripande syfte med vårt examensarbete är att studera hur man aktivt kan arbeta mot mobbning på en skola. Vi har utifrån vårt syfte utarbetat tre konkreta frågeställningar. • Hur arbetar mobbningsteamet på den studerade skolan? • Hur kan en mobbningsplan se ut? • Hur kan man arbeta för att förebygga mobbning? Metod Vi har valt att göra en fallstudie på en grundskola i Göteborgsområdet. Vi har genomfört intervjuer med personal på skolan och läst omfattande litteratur. Även om litteraturen och intervjuerna ställs mot varandra, gör vi ingen regelrätt jämförelse, utan gör istället konstateranden, hur man kan jobba på flera olika sätt för att motverka och förebygga mobbning. Teorianknytning Efter att ha läst många olika författares teorier, konstaterar vi att de flesta av dem stödjer sig på pionjären inom forskning om mobbning, Dan Olweus. Vi kände dock att hans böcker var föråldrade. Flera författare har byggt på Olweus teorier, och därför har vi baserat vår undersökning på dessa. Resultat Vi har i vår undersökning använt oss av fyra intervjurespondenter. Svaren på intervjufrågorna har vi analyserat för att i diskussionen ställa dem emot vad som står i litteraturen. Diskussion Vi har kommit fram till att man kan arbeta på många olika sätt för att motverka och förebygga mobbning. Det som vi anser är det viktigaste är att de vuxna går i enad front och omgående markerar för eleverna när gränsen för vad som är accepterat överskrids. Det är också viktigt att samarbetet mellan hem och skola fungerar, så att alla vuxna kring eleverna visar samma ställningstagande.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/554
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-2480-3.pdf (370.0Kb)
Datum
2006
Författare
Elvestål, Johanna
Gustafsson, Camilla
Nyckelord
mobbningsplan
förebyggande arbete
mobbning
mobbningsteam
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2480-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV