Show simple item record

dc.contributor.authorBušić, Vesna
dc.date.accessioned2018-02-13T07:12:02Z
dc.date.available2018-02-13T07:12:02Z
dc.date.issued2018-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55412
dc.description.abstractI fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. Den andra gruppen (grupp 2) har följt samma kursplan med samma textbok och material med undantag av att ha skrivit egna ordböcker och på så sätt fungerat som kontrollgrupp. Studiens första fråga: Hur kan inlärarnas egna ordböcker påverka ordinlärningen? har behandlats med hjälp av en jämförande analys av gruppernas mittermins- och slutprovsuppsatser där det framkommer att grupp 1 har uppvisat ett bättre resultat inom den produktiva kunskapen av de undersökta verbfraserna. Beträffande studiens andra fråga: Vad är inlärarnas attityder till dessa egenproducerade ordböcker som ordinlärningsstrategi? som har behandlats via halvstrukturerade intervjuer med grupp 1 kan det konstateras att studenterna huvudsakligen varit positiva till denna strategi. Under intervjuerna har det även visat sig att de flesta tänker fortsätta med egna ordböcker i framtiden under förutsättningen att dessa betygsätts eller ingår i slutprovet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.subjectandraspråksinlärningsv
dc.subjectordinlärningsstrategiersv
dc.subjectpartikelverbsv
dc.subjectfast sammansatta verbsv
dc.subjectlöst sammansatta verbsv
dc.subjectkollokationersv
dc.subjectidiomsv
dc.titleOrdinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record