”därför att instead of eftersom”. En studie om translanguaging i svenska som andraspråksundervisning för vuxna
Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka huruvida translanguaging som
pedagogiskt verktyg yttrar sig i undervisning i svenska som andraspråk inom
vuxenutbildningen, samt att identifiera former och funktioner translanguaging yttrar
sig som i den undersökta miljön. Studiedeltagare är 15 vuxna elever som läser
svenska som andraspråk på grundläggande nivå och två lärare i svenska som
andraspråk. Resultaten baseras på data som insamlats genom
klassrumsobservationer, samtal med elever och lärare, samt ljudinspelningar och
bilder. I datainsamlingsprocessen har Hymes (1972,1974) speech events tillämpats
som stödverktyg. I dataanalysen har Garcias och Weis (2014), samt den övriga
tidigare forskningens identifierade former och funktioner av translanguaging i
undervisningen tillämpats som utgångspunkt.
Resultaten från studien visar att både eleverna och lärarna transspråkar i
undervisningen, även om i olika grad. Dock visar resultaten att translanguagings
former och funktioner skiljer sig till viss del mellan lärarna och eleverna. Detta
förklaras genom flerspråkighetens olika aspekter, behov och tolkningar av de
styrdokumenten som tillämpas i undervisningen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-02-13Author
Vujanic Eriksson, Dragana
Keywords
translanguaging
flerspråkighet
vuxenundervisning
svenska som andraspråk
kodväxling
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe