”Vem är du på Instagram?” En kvalitativ intervjustudie om två generationers användning och identitet på Instagram
Abstract
Program: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: HT 2017
Handledare: Marie Grusell
Kursansvarig: Malin Sveningson
Antal Ord: 20 700 ord
Sidantal: 65 sidor
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två olika generationer använder Instagram
och vad det kan ha för betydelse för deras identitet.
Teori: Studiens referensram tar avstamp i Uses and Gratifications teorin och teorier om
identitet.
Metod: En kvalitativ metod innehållande tio samtals-intervjuer.
Material: Tio inspelade och transkriberade intervjuer. Fem intervjuer representeras av
respondenter från generation Z och fem från generation Y. Därtill innefattar studien två
bilagor, en begreppslista och en intervjuguide.
Resultat: Aktuell studie fastslår att det finns såväl likheter som skillnader när det kommer
till hur personer i generation Z och Y använder Instagram. För generation Z handlar mycket om bekräftelse och att visa upp en viss image där kläder och stil är centrala delar.
Därtill anser stora delar av generation Z att Instagram är en bra plattform för att träffa folk
och delge bilder på sig själva. Generation Y använder istället Instagram för att söka
inspiration samt för att upprätthålla sociala kontakter. Att delge roliga och speciella
händelser står i fokus. Studien har konstaterat att det finns mönster som är mer framträdande och påtagliga beroende på generationstillhörighet. Det har dock funnits
avvikande mönster inom såväl generation Z som Y vilket befäster att hur personer påverkas och identifierar sig via Instagram är personligt. Motivering, involvering och aktivitet är avgörande delar i hur och på vilket sätt individer använder plattformen. Därtill anses individers livsstil vara avgörande för både hur Instgram används samt vilken betydelse plattformen har för personers identiteter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-13Author
Föorén, Frida
Lawenius, Stina
Keywords
Medialisering, Uppmärksamhetssamhället, Instagram, Identitet, Användarmönster, Generation Z & Y, Livsstil, Online/Offline
Series/Report no.
C1032
Language
swe