• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ALL REKLAM ÄR RIKTAD REKLAM En kvalitativ studie om företags tankar om riktad reklam ur ett integritetsperspektiv

Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 49 Antal ord: 19 277 Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om riktad reklam, personalisering och integritet. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. Material: Fem stycken kvalitativa forskningsintervjuer med marknadschefer eller liknande på företag inom detaljhandeln Resultat: Studiens resultat visar att informanterna har en samsyn på vad riktad reklam är, samt vad dess för- och nackdelar är. Två idealtyper har identifierats; de som enbart använder digitala medier i sina reklaminsatser och de som kombinerar digitala och traditionella medier. Med utgångspunkt i idealtyperna skiljer sig informanternas syn på var den riktade reklamen förekommer samt hur de själva använder sig av den. Ingen av informanterna riktar dock reklamen snävare än till vissa segment. Gällande den personliga integriteten är det ingen av informanterna som kan se att deras egna reklaminsatser kan vara integritetskränkande, däremot kan de se att andra aktörer möjligen missköter informationen de har om sina kunder. Personlig integritet är viktigt för informanterna, men något av en icke-fråga när det kommer till deras eget arbete. Detta då de anser att de inte har någon känslig information om sina kunder.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55417
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_55417_1.pdf (489.7Kb)
Date
2018-02-13
Author
Törnqvist, ida
Keywords
Riktad reklam, personalisering, integritet, riktad marknadsföring, digitalisering, reklam Syfte: Syftet med studien är att undersöka företags förhållningssätt till riktad reklam och personlig integritet.
Series/Report no.
C1033
Language
swe
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram 

    Jerkin, Josefine; Kvist, Laura; Wohlén, Julia (2021-07-01)
    Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram. Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändni ...
  • RIKTAD REKLAM – JA TACK - En kvalitativ intervjustudie om hur Generation Z använder reklam på Instagram 

    Björkman, Emmy; Simpson, Emmy (2022-02-10)
    Syfte: Att undersöka och få en ökad förståelse för Generation Z’s användande av reklam på Instagram Teori: Uses and Gratifications Metod: Kvalitativ respondentintervju Material: Samtalsintervjuer med åtta respondenter ...
  • ÄR REKLAMEN VÄRT DET? - En kvalitativ studie av ungdomars inställning till riktad reklam och hanteringen av deras privata information på Facebook. 

    Christiansson, Oscar; Ingelstam, Otis (2018-09-12)
    Syfte: Syftet med studien är att undersöka ungas inställning till riktad reklam på Facebook. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av tidigare forskning och teorier om riktad reklam samt integritet. Metod: Kvalitativ ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV