Show simple item record

dc.contributor.authorLaine, Meri
dc.date.accessioned2018-02-13T08:23:54Z
dc.date.available2018-02-13T08:23:54Z
dc.date.issued2018-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55420
dc.description.abstractExamensarbetet fokuserar på vilka erfarenheter, vilken uppfattning och vilket perspektiv klasslärare i årskurs 1-6 har gällande undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi. Det är även av intresse att ta reda på vad de gör för att upptäcka och stötta dessa elever. Syftet blir att undersöka, förstå och presentera klasslärares arbete, upplevelser och förutsättningar kring undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi. Syftet preciseras med följande frågeställningar: 1. Hur upplever klasslärare i årskurs 1-6 undervisningen av elever med dyslexi? 2. Vilken erfarenhet, utbildning och vilket behov av utbildning har klasslärare beträffande dyslexi? 3. Vad gör klasslärarna konkret för att upptäcka och hjälpa elever med dyslexi? 4. Hur är och påverkar samarbetet med specialpedagog, skolledning och vårdnadshavare klasslärares undervisning av elever med dyslexi? I examensarbetet används en kvalitativ metod och material samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Fyra klasslärare, en specialpedagog och en rektor intervjuades för att försöka hitta gemensamma teman gällande klasslärares syn på undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi. En temaanalys genomfördes sedan baserat på den insamlade empirin. Resultatet visar att majoriteten av klasslärarna som intervjuats upplever att de i dagsläget inte är tillräckligt utbildade när det kommer till undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi och menar att den bristande kompetensen har en negativ inverkan på deras undervisning. Lärarna upplever att de inte räcker till för alla elever och menar att det är en anledning till att de inte har möjligheten att genomföra en så välgenomtänkt undervisning för elever med dyslexi som de önskar. Resultatet visar att lärares attityder skiljer sig åt när det kommer till att undervisa elever med dyslexi och att lärares, vårdnadshavares och elevens attityder påverkar elevens vidareutveckling. Klasslärare önskar mer utbildning och stöttning av övrig personal för att utveckla undervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-024-L3XA1Asv
dc.subjectDyslexi, klasslärare, undervisning, kompetens, samarbetesv
dc.titleAtt undervisa elever diagnostiserade med dyslexi – Klasslärares arbete, upplevelser, tankar och förutsättningar.sv
dc.title.alternativeTo educate students with dyslexia – Work, experiences, thoughts and prerequisites of primary school teachers.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record