dc.contributor.author | Rosenlund Ödeslätt, Alexandra | |
dc.date.accessioned | 2018-02-13T08:33:12Z | |
dc.date.available | 2018-02-13T08:33:12Z | |
dc.date.issued | 2018-02-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55422 | |
dc.description.abstract | I dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna
till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla
nyanlända barn kommer mötas och där alla ska få samma möjligheter är i skolan. För att
tillmötes gå en mer inkluderande skola. För vissa nyanlända elever sker deras första möte med
den svenska skolan i förberedelseklasser. Majoriteten av lärarna de möter där är utbildade
inom svenska som andraspråk (SvA) och har flera års erfarenhet inom läraryrket. Den här
studien utgår från fem lärare, vilka var och en har arbetat flera år med undervisning av
nyanlända elever. Studien har två fokuspunkter varav den ena fokuserar på hur lärarna
utformar sin undervisning för att utöka nyanlända elevers ordförråd inom ämnet svenska. För
att eleverna under sin tid i förberedelseklass ska utöka sitt ordförråd maximalt arbetar lärarna
med upprepande moment, läxor som involverar elevens vardag, dialoger och en
undervisningsmetod som i viss mån faller in i begreppet translanguaging. Den andra
fokuserar på vilka uppfattningar lärarna har om den obligatoriska kartläggningens utförande
och dess betydelse för elevens fortsatta undervisning samt överlämning till ordinarie klass.
Studiens resultat visar att lärarna har olika syn på kartläggningens svårigheter vilket leder till
att de utgår från processen på olika sätt. Vid överlämningen kan inte den mottagande läraren
utgå enbart från den obligatoriska kartläggningen då den inte ger en helhet av eleven. På de
två skolor som den här undersökningen har genomförts arbetas det med något som en av
skolorna har benämnt som observerande kartläggning. Syftet med den observerande
kartläggningen är att ge mottagande lärare vid den ordinarie klassen ett mera komplett
underlag gällande den nyanlända eleven. För att inhämta data har denna kvalitativa studie
utgått från intervjuer på de två aktuella skolorna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-033-L3XA1A | sv |
dc.subject | Nyanlända elever. Förberedelseklass. Ordförråd. Kartläggning. | sv |
dc.title | Ingen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper. | sv |
dc.title.alternative | No one is a blank page- an interview study on teachers' perceptions of strengthening the vocabulary of newly arrived students and carrying out assessments of their knowledge. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |