Show simple item record

dc.contributor.authorRosenlund Ödeslätt, Alexandra
dc.date.accessioned2018-02-13T08:33:12Z
dc.date.available2018-02-13T08:33:12Z
dc.date.issued2018-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55422
dc.description.abstractI dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla nyanlända barn kommer mötas och där alla ska få samma möjligheter är i skolan. För att tillmötes gå en mer inkluderande skola. För vissa nyanlända elever sker deras första möte med den svenska skolan i förberedelseklasser. Majoriteten av lärarna de möter där är utbildade inom svenska som andraspråk (SvA) och har flera års erfarenhet inom läraryrket. Den här studien utgår från fem lärare, vilka var och en har arbetat flera år med undervisning av nyanlända elever. Studien har två fokuspunkter varav den ena fokuserar på hur lärarna utformar sin undervisning för att utöka nyanlända elevers ordförråd inom ämnet svenska. För att eleverna under sin tid i förberedelseklass ska utöka sitt ordförråd maximalt arbetar lärarna med upprepande moment, läxor som involverar elevens vardag, dialoger och en undervisningsmetod som i viss mån faller in i begreppet translanguaging. Den andra fokuserar på vilka uppfattningar lärarna har om den obligatoriska kartläggningens utförande och dess betydelse för elevens fortsatta undervisning samt överlämning till ordinarie klass. Studiens resultat visar att lärarna har olika syn på kartläggningens svårigheter vilket leder till att de utgår från processen på olika sätt. Vid överlämningen kan inte den mottagande läraren utgå enbart från den obligatoriska kartläggningen då den inte ger en helhet av eleven. På de två skolor som den här undersökningen har genomförts arbetas det med något som en av skolorna har benämnt som observerande kartläggning. Syftet med den observerande kartläggningen är att ge mottagande lärare vid den ordinarie klassen ett mera komplett underlag gällande den nyanlända eleven. För att inhämta data har denna kvalitativa studie utgått från intervjuer på de två aktuella skolorna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-033-L3XA1Asv
dc.subjectNyanlända elever. Förberedelseklass. Ordförråd. Kartläggning.sv
dc.titleIngen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper.sv
dc.title.alternativeNo one is a blank page- an interview study on teachers' perceptions of strengthening the vocabulary of newly arrived students and carrying out assessments of their knowledge.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record