Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik
Sixth graders prior knowledge within arithmetic
Abstract
Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande.
Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har
försämrats, vilket gör det intressant att undersöka det matematiska området. En tänkbar orsak
till de sjunkande resultaten kan vara brister i begreppsutvecklingen. Den här studien
undersöker fyra elever i årskurs 6 med syftet att synliggöra elevernas begreppsutveckling och
deras förkunskaper inom aritmetik. Det här görs genom att studera elevernas val av strategier
och vad som avgör dessa val. Arbetet grundar sig i ett intresse av att få insikt om vilka
utmaningar elever möter på en elementär nivå och vad som kan ligga bakom svårigheter som
upplevs inom matematik. Studien behandlar taluppfattning, med specifikt fokus på addition
och subtraktion, vilka klassas som förkunskaper för årskurs 4-6. Fokus ligger på aritmetikens
symboler och specifikt symboler som representerar tal, addition och subtraktion.
Utgångspunkten är en huvudforskningsfråga samt två tillhörande delfrågor vilka lyder:
Hur löser elever i årskurs 6 grundläggande aritmetiska uppgifter från årskurs 3?
● Vilka strategier använder de och varför?
● Går det att urskilja effektiviteten av strategierna i lösandet av grundläggande
aritmetiska uppgifter?
Min studies kartläggning av elevernas begreppsutveckling gjordes genom en skriftlig diagnos
som eleverna utförde under ett intervjutillfälle där förklaringar om tillvägagångssätt skedde
muntligt. Ett resultat av rätt eller fel svar presenteras i uppsatsen och en analys beskriver
elevernas språkliga konstruktioner genom citat, kopplat till teorin om begreppsbilder (Tall &
Vinner, 1981), teorin om tre matematiska världar (Tall, 2004), samt proceptuellt tänkande
(Gray & Tall, 1994). Genom analysen framgår det att en variation finns i elevernas utvecklade
uppfattning om dualiteten som matematikens symbolspråk innefattar. Det innebär att
symboler kan uppfattas både som en process och ett begrepp och att skillnaden ligger i
förmågan att obehindrat växla mellan dessa för att smidigt lösa en uppgift. Enligt den här
studien påverkas den flexibla växlingen av elevens möjlighet att bygga vidare utifrån
befintliga kunskaper för att lösa mer komplexa uppgifter. Ambitionen med studien är att
lärare skulle kunna använda ett liknande tillvägagångssätt för att synliggöra aspekter av
elevers begreppsförståelse för att främja begreppsutvecklingen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-13Author
Weijdegård, Kerstin
Keywords
procedurell, konceptuell, begreppsutveckling, begreppsförståelse, begreppsbild, procept, proceptuellt tänkande, taluppfattning
Series/Report no.
HT17-2930-044-L6XA1A
Language
swe