• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Systemförvaltningsmodell kontra verklighet Tillämpning av en holistisk systemförvaltningsmodell

Systems management model versus reality The application of a holistic system management model

Sammanfattning
Utmaningar många organisationer brottas med idag är problematik och komplexitet av många system i förvaltning eftersom ett beroende av systemen har blivit ett faktum. Kostnaderna för drift, förvaltning och utveckling tar allt större poster i organisationers IT-budget. Vidare kan det finnas det en avsaknad av gemensam styrning och prioritering kring systemen som förvaltas och detta är ett område som får allt större fokus i förvaltningssammanhang. För att kunna förvalta många system och samordna och prioritera kring behoven kan det finnas ett behov av en holistisk förvaltningsmodell att arbeta utefter. En modell som behandlar både arkitektur, styrning och tar ett helhetsgrepp över organisationens alla system. Denna studie undersöker hur det upplevs att arbeta efter en sådan modell på operationell nivå och vilken påverkan den har på verksamhetsförvaltarnas dagliga systemförvaltningsarbete. Syftet med studien är att skapa inblick i och öka kunskapen kring samordnad systemförvaltning. Vidare att ge en bild över de erfarenheter och lärdomar som dragits vid införandet och användandet av en sådan modell. Studien utgår ifrån frågeställningen: Hur fungerar systemförvaltning utifrån en holistisk systemförvaltningsmodell i praktiken? Det framkom att på operationell verksamhetsnivå hade inte arbetssättet kring hur förvaltningsarbete bedrivs, inte förändrats nämnvärt. De lärdomar som dragits vid modellinförandet handlade om en ökad tröghet i organisationen och brist på uppföljning efter införandet, där verksamhetssidan inte hunnit att anpassa sig och organisera sig för att möta den nya förvaltningsorganisationen. Vidare upplevdes positiva aspekter i form av ökat samarbete och en större teamkänsla samt en känsla av att blicken höjts från ett lokalt till ett mer vidare perspektiv. När det gäller jämförelsen modell kontra verkligheten var modellen teoretiskt utarbetad men förgreningen till den praktiska verkligheten kunde inte anses vara klar. Som alla modeller är det en idealiserad bild av verkligheten och det finns alltid avvikelser.
Examinationsnivå
Master theses
Övrig beskrivning
Today organizations struggle with management of many systems. The systems could have different integrations with each-other and a lack of overview is missing. This could be a complex environment to maintain. To get a grip of the systems, and to get an overall perspective over the business entire family of systems a model could be used. A model that takes all the business systems into consideration for thus establishing an architecture and to paint the whole systems picture for the management. With such a model coordination and prioritization could be done at a higher level, and to match the systems management to the business overall strategies. This study investigates how such a model is perceived by people who works with systems management at operational level and what impact the model has on their day to day system management tasks. The question the study relies on is: “How does system management work in practice when a holistic management model has been implemented in the organization? The study found out that the day to day system management tasks at the operational level hadn’t changed a lot due to the new systems management model. The lessons learned during the model implementation was about an increased inertia in the organization and lack of follow-up after the introduction, where the business side not had time to adapt and organize themselves to meet the new management organization. Furthermore, perceived positive aspects in the form of increased cooperation and greater team spirit and a sense of a wider perspective. As regards the comparison model versus reality, the model was theoretically elaborate but branching to the practical reality could not be regarded as complete. Like all models, it is an idealized picture of reality and there are always discrepancies.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/55462
Samlingar
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Masteruppsats (1.800Mb)
Datum
2018-02-16
Författare
MINIUSSI, MAJA
Nyckelord
Systemförvaltning
Förvaltningsstyrning
Systemförvaltningsmodell
System Administration
System Management
Systems Management Model
Serie/rapportnr.
2014:046
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV