dc.contributor.author | MINIUSSI, MAJA | |
dc.date.accessioned | 2018-02-16T10:36:05Z | |
dc.date.available | 2018-02-16T10:36:05Z | |
dc.date.issued | 2018-02-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/55462 | |
dc.description | Today organizations struggle with management of many systems. The systems could have
different integrations with each-other and a lack of overview is missing. This could be a
complex environment to maintain. To get a grip of the systems, and to get an overall perspective
over the business entire family of systems a model could be used. A model that takes all the
business systems into consideration for thus establishing an architecture and to paint the whole
systems picture for the management. With such a model coordination and prioritization could
be done at a higher level, and to match the systems management to the business overall
strategies. This study investigates how such a model is perceived by people who works with
systems management at operational level and what impact the model has on their day to day
system management tasks. The question the study relies on is: “How does system management
work in practice when a holistic management model has been implemented in the organization?
The study found out that the day to day system management tasks at the operational level hadn’t
changed a lot due to the new systems management model. The lessons learned during the model
implementation was about an increased inertia in the organization and lack of follow-up after
the introduction, where the business side not had time to adapt and organize themselves to meet
the new management organization. Furthermore, perceived positive aspects in the form of
increased cooperation and greater team spirit and a sense of a wider perspective. As regards the
comparison model versus reality, the model was theoretically elaborate but branching to the
practical reality could not be regarded as complete. Like all models, it is an idealized picture of
reality and there are always discrepancies. | sv |
dc.description.abstract | Utmaningar många organisationer brottas med idag är problematik och komplexitet av många
system i förvaltning eftersom ett beroende av systemen har blivit ett faktum. Kostnaderna för
drift, förvaltning och utveckling tar allt större poster i organisationers IT-budget. Vidare kan
det finnas det en avsaknad av gemensam styrning och prioritering kring systemen som
förvaltas och detta är ett område som får allt större fokus i förvaltningssammanhang. För att
kunna förvalta många system och samordna och prioritera kring behoven kan det finnas ett
behov av en holistisk förvaltningsmodell att arbeta utefter. En modell som behandlar både
arkitektur, styrning och tar ett helhetsgrepp över organisationens alla system. Denna studie
undersöker hur det upplevs att arbeta efter en sådan modell på operationell nivå och vilken
påverkan den har på verksamhetsförvaltarnas dagliga systemförvaltningsarbete. Syftet med
studien är att skapa inblick i och öka kunskapen kring samordnad systemförvaltning. Vidare
att ge en bild över de erfarenheter och lärdomar som dragits vid införandet och användandet
av en sådan modell. Studien utgår ifrån frågeställningen: Hur fungerar systemförvaltning
utifrån en holistisk systemförvaltningsmodell i praktiken? Det framkom att på operationell
verksamhetsnivå hade inte arbetssättet kring hur förvaltningsarbete bedrivs, inte förändrats
nämnvärt. De lärdomar som dragits vid modellinförandet handlade om en ökad tröghet i
organisationen och brist på uppföljning efter införandet, där verksamhetssidan inte hunnit att
anpassa sig och organisera sig för att möta den nya förvaltningsorganisationen. Vidare
upplevdes positiva aspekter i form av ökat samarbete och en större teamkänsla samt en känsla
av att blicken höjts från ett lokalt till ett mer vidare perspektiv. När det gäller jämförelsen
modell kontra verkligheten var modellen teoretiskt utarbetad men förgreningen till den
praktiska verkligheten kunde inte anses vara klar. Som alla modeller är det en idealiserad bild
av verkligheten och det finns alltid avvikelser. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2014:046 | sv |
dc.subject | Systemförvaltning | sv |
dc.subject | Förvaltningsstyrning | sv |
dc.subject | Systemförvaltningsmodell | sv |
dc.subject | System Administration | sv |
dc.subject | System Management | sv |
dc.subject | Systems Management Model | sv |
dc.title | Systemförvaltningsmodell kontra verklighet Tillämpning av en holistisk systemförvaltningsmodell | sv |
dc.title.alternative | Systems management model versus reality The application of a holistic system management model | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Master theses | eng |