Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag?
Abstract
Abstrakt
Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, lärarprogrammet
Antal sidor: 35 sidor
Titel: Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag?
Författare: Katarina Svensson – Löfström & Åsa Segelod
Handledare: Pär Engström
Examinator: Daniel Seldén
Rapportnummer: VT06-2480-5
Timplanedelegationen föreslår till regeringen att grundskolans timplan bör avskaffas, detta
efter att försöksverksamhet har pågått i 79 av landets kommuner under en femårsperiod.
Försöksverksamheten har följts av dels Timplanedelegationen men främst av tio forskningsoch
utvärderingsprojekt knutna till universitet och högskolor i Sveriges avlånga land.
Examensarbetets syfte är att undersöka det timplanelösa systemets roll i skolan, med fokus på
vad det innebär för lärarprofessionens eventuella förändring.
Vi har valt att göra en litteraturstudie med kvalitativ metod och ansats där vi använt tre av
forsknings- och utvärderingsprojektens dokumentation i vår fördjupade textanalys. Ur denna
dokumentation har vi sökt svar på hur lärarens yrkesroll påverkats i den timplanelösa skolan
samt vilka möjligheter och svårigheter detta innebär.
Enligt våra tolkningar, knutna till Bergs teori om frirummets möjligheter, är arbetssätt,
yrkesroll, samarbete, dokumentation och målstyrning väsentliga delar i lärares verksamhet. I
den skolutveckling som försöksverksamheten bidragit till i och med ett avskaffande av
timplanen så framkommer det att förändringar från en uniprofessionell lärarkultur till en
multiprofessionell organisationskultur möjliggörs i det handlingsutrymme som frirummet
innebär. Denna utveckling möjliggör och förtydligar det gemensamma uppdraget mot en
likvärdig skola.
Nyckelord: ansvar, lärarprofessionen, målstyrning, skolutveckling, timplan
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Svensson Löfström, Katarina
Segelod, Åsa
Keywords
målstyrning
timplan
ansvar
lärarprofessionen
skolutveckling
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2480-05
Language
swe