• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag?

Abstract
Abstrakt Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, lärarprogrammet Antal sidor: 35 sidor Titel: Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag? Författare: Katarina Svensson – Löfström & Åsa Segelod Handledare: Pär Engström Examinator: Daniel Seldén Rapportnummer: VT06-2480-5 Timplanedelegationen föreslår till regeringen att grundskolans timplan bör avskaffas, detta efter att försöksverksamhet har pågått i 79 av landets kommuner under en femårsperiod. Försöksverksamheten har följts av dels Timplanedelegationen men främst av tio forskningsoch utvärderingsprojekt knutna till universitet och högskolor i Sveriges avlånga land. Examensarbetets syfte är att undersöka det timplanelösa systemets roll i skolan, med fokus på vad det innebär för lärarprofessionens eventuella förändring. Vi har valt att göra en litteraturstudie med kvalitativ metod och ansats där vi använt tre av forsknings- och utvärderingsprojektens dokumentation i vår fördjupade textanalys. Ur denna dokumentation har vi sökt svar på hur lärarens yrkesroll påverkats i den timplanelösa skolan samt vilka möjligheter och svårigheter detta innebär. Enligt våra tolkningar, knutna till Bergs teori om frirummets möjligheter, är arbetssätt, yrkesroll, samarbete, dokumentation och målstyrning väsentliga delar i lärares verksamhet. I den skolutveckling som försöksverksamheten bidragit till i och med ett avskaffande av timplanen så framkommer det att förändringar från en uniprofessionell lärarkultur till en multiprofessionell organisationskultur möjliggörs i det handlingsutrymme som frirummet innebär. Denna utveckling möjliggör och förtydligar det gemensamma uppdraget mot en likvärdig skola. Nyckelord: ansvar, lärarprofessionen, målstyrning, skolutveckling, timplan
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/555
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-2480-05.pdf (141.5Kb)
Date
2006
Author
Svensson Löfström, Katarina
Segelod, Åsa
Keywords
målstyrning
timplan
ansvar
lärarprofessionen
skolutveckling
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2480-05
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV